Indsendt af Asbjørn Isaksen den 28.12.2020
Endnu et år går på hæld og man fristes til at bruge udtrykket ANNUS HORRIBILIS. Men måske kan man også bruge udtrykket:  It`s an ill wind that blows nobody any good.
01.02.2021. 00:00

Kære alle Rotarianere i Danmark. Vi er her stadig.

Der er ikke noget der er så galt uden at det er godt for noget. Det er måske reelt mere retvisende. Historien fortæller os nemlig, at i forbindelse med enhver kriselignende situation det være sig krige, pandemier m.v. har mennesket forstået at tilpasse sig og endog yderligere udvikle sig. Således også med vores fantastiske organisation ROTARY.

ROTARY OPENS OPPORTUNITIES.

Bedst som vi troede, at der hen over sommeren var ved at være styr på COVID 19, er sygdommen nu igen blusset op, med yderligere indgreb og restriktioner til følge. Indgreb som påvirker os alle. Også vores liv i Rotary. Men som jeg altid har sagt: Det er i de enkelte klubber slaget skal slås. Det er i de enkelte klubber udviklingen skal ske. Det er alle jer i klubberne der gør forskellen.

Hjertet i Rotary er og bliver klubberne og alle de positive ting der foregår derude.

Medlemsfastholdelse og det gode kammeratskab er fortsat nøgleordene i denne ikke helt nemme tid. Det er faktisk altafgørende. Lad os i fællesskab vise, at vores indbyrdes relationer og vilje til at hjælpe, også i denne vanskelige situation, har værdi.

Flere og flere klubber er i denne tid begyndt at mødes digitalt. Andre har endnu ikke helt set lyset i denne mødeform.

Der er derfor al mulig grund til at opfordre klubberne til at tænke ud af boksen. Det er vigtigt, at vi i en periode som denne, sørger for at holde ekstra god kontakt til alle medlemmer. Og jeg mener alle medlemmer. Og måske specielt de medlemmer, som af forskellige årsager igennem en periode ikke har været helt trygge ved at møde op i klubberne, og måske heller ikke har været helt trygge ved at deltage i on-line møder.

Hjælp hinanden med på den ene eller anden måde at tage hånd om alle vores Rotary kammerater. Det er der for alvor brug for nu. En telefonopringning i ny og næ kan også gøre underværker. Vi skal alle være med til at gøre en forskel, ikke mindst i denne anderledes tid. Service Above Self. Etabler eventuelt grupper som tager sig af forskellige opgaver. Vi kan alle bidrage og være med til at gøre en forskel.

Vi er i en tid hvor vi skal ekstra opmærksomme på, at alle rotarianere fortsat føler et tilhørsforhold til Rotary og selve den klub som de er medlem af.

Vi skal alle være garanter for at fastholde et miljø, hvor vi som rotarianere kan udvikle os og have det sjovt sammen. Det er helt klart en af forudsætningerne for, at vi også kan præstere noget i fællesskab. Doing good in the world.

Det er den enkelte klubpræsident som sammen med sin bestyrelse lægger en slagplan for hvad der fremadrettet skal ske.

Det er de klubber, som tager initiativerne nu, som kommer stærkest ud af krisen på den anden side, og måske ovenikøbet i en fornyet og forstærket udgave af sig selv. Men det kræver noget af alle.

Vi har skabt historie og bragt verden tættere sammen gennem mere end 115 år. Det må vi ikke sætte over styr nu.

Med ønsket om en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår til alle rotarianere i Danmark.

Per Nøddebo Nielsen
Distriktsguvernør Distrikt 1480 - 2020/2021