Virum-Sorgenfri Rotary Klub har besøgt vandprojekt i Kosovo

Indsendt af Just Hartoft den 14.7.2017
Rent vand

Virum-Sorgenfri Rotary Klub har besøgt vandprojekt i Kosovo

I september 2016 besøgte en delegation fra Virum-Sorgenfri Rotary Klub Kosovo og så og hørte
om det vandprojekt, som klubben har støttet og i øvrigt afsluttet i maj-juni 2017. Der var tale om
vandrensning på tre skoler, og projekterne er derfor inden for to af Rotarys prioriterede områder:
rent vand og børne/ungdomsrelaterede aktiviteter. Delegationen på 9 Rotarianere og pårørende, som alle rejste for egen regning, blev anført af klubbens præsident, Jeanette Oppenheim og af Karsten Lomholt, som tog initiativ til projektet efter udsendelse til Kosovo som en del af NATO’s
fredsbevarende styrke.

Det blev til et samarbejde mellem Pristina International Rotary Club og Virum-Sorgenfri Rotary Klub.

Vandforsyningen i Kosovo er af meget ringe kvalitet. Grundvandet er de fleste steder forurenet,
enten som følge af de mineraler, der på den anden side danner udgangspunkt for den lokale
minedrift, eller af menneskers aktiviteter; og der findes heller ikke rene søer og floder, som kan give godt drikkevand. Desuden er vandforsyningsanlæggene nedslidte eller ødelagte efter frihedskrigen fra Serbien i 1998/99.

Pristina International Rotary Club havde undersøgt forholdene og fundet, at flere hundrede skoler forskellige steder i Kosovo manglede rent vand. Enten havde skolerne slet ingen vand, eller vandforsyningen var sundhedsfarlig. Indtil nu har Rotary sørget for rent vand til mere end 30 skoler, herunder de tre, som Virum-Sorgenfri Rotary Klub støtter. Nogle steder er der etableret nye vandboringer, andre steder er der lagt vandledninger, der skaber forbindelse til lokal vandforsyning og alle steder, hvor det er nødvendigt, er der etableret lokal vandrensning på skolen.

De tre skoler, Virum-Sorgenfri Rotary Klub støttede, har alle forsyning fra et vandværk, men
vandet derfra er forurenet og sundhedsfarligt. Desuden er der hyppige afbrydelser af forsyningen, så i praksis er der etableret et helt minivandværk på hver af skolerne for at rense vandet.

Virum-Sorgenfri Rotary Klub besøgte et anlæg, der omfatter en modtagetank på 750 liter til
vandværksvand. Derfra pumpes vandet igennem et sandfilter, et filter med aktivt kul og en
ionbytter. Endelig tilsættes ozon, før vandet føres til en rentvandstank på 500 liter, hvorfra det
pumpes ud til vandhanerne. Sandfilteret fjerner eventuelle partikler og insekter, aktivt kulfilteret
fjerner organiske opløsningsmidler og pesticidrester, ionbytteren fjerner kalk samt andre, mere
skadelige salte, og ozonen dræber bakterier og kim i vandet. Anlægget er typisk, men andre anlæg er sikkert tilpasset de lokale rensningsbehov.

Indgangspumpen, sandfilteret, aktivt kulfilteret, ionbytteren, rentvandstanken og afgangspumpen
fra vandrensningsanlægget i ”Emin Durako” skolen i Kacinik. Filtrene er i de mørkeblå cylindre.

Anlæggene er konstrueret af lokale firmaer, og de er medfinansieret af skolerne. Pristina
International Rotary Club har konstateret, at når skolerne selv har betalt en del af anlæggene, giver det en højere grad af ansvarlighed for deres drift. Selve driften er fuldautomatisk, og systemet udfører selv returskylning af sandfiltret. Driftsudgifterne er meget begrænsede, elektricitet til pumperne og ozongeneratoren, og salt til ionbytteren; filtrene med aktivt kul forventes at have en levetid på adskillige år.

Virum-Sorgenfri Rotary Klub besøgte ”Emin Durako” skolen i Kacanik, nær ved grænsen til
Makedonien. Skolen er opkaldt efter en jugoslavisk partisan, der blev dræbt i 1942. Skolens rektor, Avdyl Reka, var meget begejstret for projektet og modtog besøget med stor venlighed. Skolen har over 600 børn i første til femte klasse, og selv om forholdene er primitive efter dansk standard, virkede børnene glade og frigjorte – og nu har de så også rent vand.