Indsendt af Birte Marie Linnebjerg den 2.4.2017

22. 02 - 3.03.2017
SRI LANKA - EN TROPISK PARADIS-Ø I DET INDISKE OCEAN

Kært barn har mange navne: Sri Lanka, Ceylon og Serendib. Det engelske udtryk ”Serendipity” stammer herfra, og betyder ganske rammende ”at gøre nye, eventyrlige fund” - og det er præcist hvad du gør på Sri Lanka. Øens centrale område er frodigt og kuperet med bjerge op til 2500 m.o.h., og her finder du den gamle hovedstad, Kandy, og spor af magtfulde kongeriger. Den nordlige del er relativ tør, hvorimod de sydlige egne breder sig mod kysterne som et uendeligt grønt tæppe med te-plantager, rismarker og jungle med et rigt dyreliv. Øens bedste strande findes på sydvest-, syd og østkysten.

• Vi PDG Helge Andersen, Brønshøj Rotary Klub, John Jensen og Ole Hansen Hillerød Christian IV Rotary Klub deltog i denne tur.
  • Udrejse (København – London – Colombo)
  • Møde i Colombo med D-3220 District Rotary Foundation Chair
  • Møde i Kandy Rotary Klub
  • Møde i Kandy med hovedpersonerne om GG1530447 vand- og sanitetsprojektet
  • Besøg ved GG1530447 vand- og sanitetsprojekter i Kandy samt på Centre of Handicappede i Kandy
  • Besøg på Sri Vinayagar School Vidyalaya i Batticaloa. Møde med rektor, lærere og skoleelever
  • Møde i Trincomalee Rotary Club for at tilrettelægge vores besøg og indsats i de kommende to dage.
  • Besøg på Al Rawla School i Kinniya, herunder møde med rektor og lærere, gennemgang af vedligeholdelsen, besøg hos familien Kuthos og Jabbar, der begge blev ramt af tsunamien i 2004
  • Besøg og opstart af GG1638777 Helping Hand Project to Poor Students in Mutur & Eachchalampattu areas in Trincomalee
  • Hjemrejse (Trincomalee – Colombo – London – København)

Jeg vil gerne med dette resume af vores tur til Sri Lanka i tidsrummet 22. februar til vores hjemrejse 3. marts 2017, takke alle for deres venlighed, imødekommenhed og hjælpsomhed under besøget.

Vores chauffør Anurudhha og bil ventede os i Colombo Airport, chauffør og bil var stillet til vores disposition af Suri Rajan, Kandy Rotary Club under hele opholdet.

Vi havde under vores ophold i Colombo håbet på at møde Krish Rajendran og K.R. Ravindran; det lykkedes desværre ikke da de var bortrejst til Rotary møde i Mombai, Indien.

Vi ville have diskuteret de to skoler som Danske Rotarianer, Inner Wheel og Rotaracter havde doneret efter tsunamien den 26. december 2004 da tsunamien skyllede ind over landet.

Tsunamien ramte Sri Lanka hårdt, omkring 70 % af kysten blev ramt – speciel de øst, syd og sydvest vendte kyster. Vi blev bedt om hjælp. Vi indsamlede 4.2 mill. DKK, som blev brugt til at bygge to skoler, Sri Vinayagar, der i dag har 600 elever og 50 lærere i Batticaloa og Al Rawla Vidyalayam, Kinniya, der i dag har 125 elever. En stor del af skolen er udlejet til

Ministeriet for ungdomsspørgsmål og kompetenceudvikling der har startet et Training Center for National Youth Corps i 2010;det slider på skolen.

Forfaldet er udtalt overalt på begge skoler, det omtalte jeg efter mit sidste besøg på begge skoler, i december 2015. Jeg har lovet skoleinspektøren på Al Rawla skolen, M.A.A. Saleem, at jeg vil skrive et brev til skolemyndighederne i regionen om forfaldet.

Efter en overnatning i Colombo gik turen vanen tro videre over Pinnawala Elephant Orphanage til Kandy.

Hvor vi havde middag hos Rosine og Shamil Peiris, hvor vi mødte deres datter og Rose Marie E.V. Greve.

Næste dag besøgte vi først ”Centre for Handicappede”, dernæst havde vi planlagt besøg på 4 af skolerne der havde fået bygget toiletbygninger i forbindelse med GG 1530447, som i alt havde 16 delprojekter.

K/Galagedara Central College, Galagedara, med over 1000 students,

Construction of two toilet blocks for girls and boys and wash basin.

Haloluwa Primary School, Haloluwa, Katugastota, med 250 students,

Construction of 3 toilet block (2 squatting pans and 1 urinal) with a 500 lts water tank and related pipe lines.

MAHA/ Mahinda Special Educational Model School, Ampitiya, med 30 students and 6 staff
3 toilet block for girls and 1 toilet for staff.

CP/K/Wathuliyadda Vidyalaya, Uduwela, den skole blev muligt fordi der blev besparelser undervej i projektet.

Construction of two toilets and installing a 500lts water tank and related pipe lines.

Dagen sluttede med dinner sammen med præsident R. Gnanaraj og Rtn. John Baskaran.

Næste dags morgen skulle vi forsætte til Batticaloa, men inden da havde vi et sidste besøg på skolen,  K/ThiruvalluarVidyalaya, Galaha, 250 students and 14 staff.

Construction of 6 urinals, 1 no wash basin, 500 lts water tanks and related pipe lines.

De havde inviteret os til et arrangement i form af en mini olympiade. Her ventede os en modtagelse med skolens orkester, eleverne var linet op og vi marcherede efter orkesteret hele sportspladsen rundt. Derefter begyndte sportskampene. Fra de mindste til de største elever, blev der kæmpet hårdt for at vinde.

Vores guider på skolerne, var Rtn. John Baskaran, Præsident Elect Ajith Jayasinghe og

Rtn. K. Wigneswaran, som også kørte os til den sidste skole. Imens ventede vores chauffør i Kandy.

Tilbage til Kandy, med en oplevelse rigere, en hurtig kop the og så videre til Batticaloa. Vi havde en dejlig tur gennem landskabet, først over bjergene og ned i fladlandet med rismarkerne, hvor rishøsten i dag foregik, med små bæltekørende mejetærskere.

Overnatning på vores hotel i Passikudah, ca. 25 km nord for Batticaloa. Næste dag havde vi en aftale med PP Rooban, men desværre skulle han til Colombo, så vi mødtes med Præsident Elect Sangar, som skulle være vores guide under besøget på Sri Vinayagar Skolen.

Her kunne vi konstatere at taget på den ene bygning var blevet repareret, men ikke helt færdigt.

Der var en toiletbygning under opførsel, men kun med 4 toiletter, som skal erstatte toiletbygningen med 8 toiletter, et dårligt bytte; derfor ønsker skoleinspektøren også en urinaltoiletbygning opført, ligeledes 30 nye døre ind til klasseværelserne, en/et muret væg/hegn omkring hele skolen, for at undgå indtrængende i skolen efter mørkes frembud, samt 3 borede rørbrønde.

Der går i dag 285 drenge og 315 piger på skolen med 50 undervisere. Der trænger til oprydning og rengøring overalt. Her ville det være på sin plads, igen at tage kontakt til de regionale skolemyndigheder.

Det er, som hver gang jeg besøger skolerne i Batticaloa og Trincomalee, altid en lang ønskeseddel med hvad de kunne tænke sig vi hjalp med. Jeg gjorde opmærksom på at der var en væsentlig opgave for skolens ledelse og ikke mindst børnene. De skulle rydde op, de måtte lære, at affald smed man ikke overalt på skolen, hverken ude som inde. Hvis de kunne opfylde dette, ville jeg prøve om jeg ikke kunne få en eller flere klubber i de danske distrikter til at hjælpe.

Vi fik sagt farvel, efter en gennemgang på skolen, og turen kunne starte til vores sidste destination, Trincomalee.

Efter ankomsten til Trincomalee havde vi et møde med Klubben for at fastlægge de følgende dages aktiviteter

• Et møde arrangeret den 27. februar 2017, 18:00 i Rotary House Trincomalee med PDG Helge Andersen, John Jensen, Ole Hansen og Trincomalee Rotary Clubs medlemmer.
  • Den 28. februar 2017, besøg på Al Rawla School, møde med skolens ledelse, hvor vi igen drøftede skolens manglende vedligeholdelse. Vi blev enige om at jeg skulle skrive to enslydende breve til Zonal Director og Provincial Director for at få dem til at forstå alvoren i skolens tidligere henvendelse.
  • Dernæst blev det tid til at besøge NO Jensen Familie (Kuthoos datter Ms. Fasmiya), hun klagede over hovedpine og tandpine, og var derfor ikke i stand til at følge ungdomsundervisningen på skolen. Hun har efterfølgende været til undersøgelse hos læge sammen med A.A. Jayaratnam, en enkelt diagnose, vitaminmangel. Hun er nu blevet tilbudt uddannelse som praktikant sygeplejerske, og når hun er færdig med den bliver hun ansat i Kinniya.
  •  Vores sidste besøg var hos fisker Abdul Jabbar Familie i Kinniya. Her sker der hele tiden fremskridt. Den lille butik er nu færdig og åbnet, og Abduls hustru venter sit femte barn i maj.

Børnene passer deres skole; de er dygtige. Vi, Lise og jeg forsætter vores donation til familien indtil de fire ældste er færdige med skolen, en donation på 320.000 rupis.

• Den 1. marts 2017 besøg på T / Kalaimahal Hindu College, hvor Helping Hand Project GG 1638777 i Muthur East område Pallikudiyiruppu, Thoppur skulle startes op.

Et møde arrangeret med skolebørnene, Women Rural Development Society, skolens ledelse og lærere. Herefter overrakte jeg 3 cykler til 3 skolepiger. 110 cykler minus de 3 skal efterfølgende udleveres til de resterende elever, som har lang afstand til skole. Vi så de lokaler på skolen hvor morgenmaden skulle serveres, talte med den dame som var blevet ansat i de seks måneder som den del af projektet omfatter. Morgenmaden vil blive serveret til alle 400 elever efter første ferie i april. Vi besøgte nogle af de hjem som skulle modtage 30 landkyllinger. Vi så hvordan de havde opført hønsehusene, af de forhåndenværende materialer, nogle af sten med fast tag, andre med tråd.

Det blev en indholdsrig dag. Vores ankomst på skolen blev markeret med at eleverne stod i to rækker op til deres samlingssal/rum. Vi fik de traditionelle blomsterkranse om halsen, og blev ført gennem de to rækker af elever som klappede. Vi tændte det traditionelle lys, der blev holdt taler.

Vi sluttede vores besøg med en frokost sammen med præsident elect Uthayan (Arumugam Uthayarajan), Jeyam (A.A. Jayaratnam) og Kirupa (Arulampalam Kirupakaran).

Tilbage til hotellet. Vi skulle næste dag køre til lufthavnen nord for Colombo, hvor vi havde en enkelt overnatning førend vi skulle flyve hjem.

Vi havde haft en rigtig god uge på Sri Lanka, og jeg glæder mig til at komme tilbage og se resultatet af projektet i Mutur. Hvis det går som vi forventer, er det til kopiering mange andre steder.