Rotary er en af de største donorer til WHO

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 11.6.2020
Rotarys medlemmer – heriblandt de mange midtjyske medlemmer – giver hvert år store beløb til bekæmpelsen af Polio.

Foto: © Rotary International

Vidste du, at Rotary International er en af de allerstørste bidragydere til verdenssundhedsorganisationen WHO?

Faktisk er Rotary International den donor, der giver 7. mest af alle – og lige lidt mere end Europa-kommissionen og Verdensbanken.

Det fremgår af den seneste opgørelse fra WHO over bidragydere.

Vi er i Rotary meget glade for tallene, for det er meget vigtigt for vores netværk, at vi ikke ’bare’ er et netværk. Vi er et netværk, som er sat i verden for at gøre den til et bedre sted for os alle sammen.

Og det gør vi for eksempel ved, at medlemmerne alle vores klubber, fra den mindste klub ude på det jyske hede til den største amerikanske klub, hver eneste måned bidrager til vores hjælpefonde. En del af pengene går til lokale og nationale projekter, andre går til forskellige internationale projekter – og så går en virkelig stor del altså til WHO.

Tallene ser således ud:

• USA gav 15,18 %
  • Bill & Melinda Gates Foundation gav 12,12 %
  • GAVI Alliance 8.18%
  • United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland 7.91%
  • Germany 5.33%
  • United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) 4.48%
  • Rotary International 3.32%
  • European Commission 3.05%
  • World Bank 3%

Rotarys bidrag går til bekæmpelsen af polio, som Rotary har besluttet sig for at være med til at udrydde i verden.

Du kan selvfølgelig tænke: ”Polio?!? Er det virkelig et problem i en verden, der kæmper med COVID-19?!?”

Og ja, det er det virkelig. Et stort problem endda.

Mange af os kan lykkeligvis ikke huske det, men ifølge Videnskab.dk kæmpede lægerne under den store danske polio-epidemi i 1952-52 med nogle af de samme problemer, som man også frygter under Corona-krisen. Der var ganske enkelt ikke respiratorer nok. Så lægerne skar hul i halsen på patienterne og blæste liv i dem med håndkraft.

Epidemien gik især ud over børn og unge, og de, der ikke døde af sygdommen, blev lammede.

Der er heldigvis ikke polio i Danmark længere – men det er der i andre dele af verden.

Udryddelse af polio var og er Rotarys drøm og rotarianernes løfte til verdens børn om en poliofri verden.

Rotarys samarbejdspartnere i vaccinationsprogrammet er UNICEF, WHO og CDC.

Efter et vellykket Rotary-projekt om bekæmpelse af polio i Filippinerne i 1979 proklamerede Rotary i 1985 sit korstog mod polio. Der er nu gået 33 år med bekæmpelse af denne forkrøblende sygdom, hvor ca. 20 millioner frivillige har vaccineret over 2,5 milliarder børn.

Da vi er ca. 7 milliarder mennesker på jorden, betyder det, at Rotary sammen med WHO står bag vaccinationen af hvert 3. menneske på jorden.

Og vi tror på, at kampen vindes ved at holde ved og holde ud. Derfor fortsætter Rotary kampen, og derfor fortsætter de danske medlemmer med at bidrage økonomisk til kampen og til WHOs store arbejde.

Se tallene fra WHO her:

KLIK FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK OG LÆS HER, HVORDAN DU BLIVER DET

Artiklens forfatter, Jeannette Refstrup, er medlem af Horsens Vestre Rotary Klub. Til daglig er hun strategisk kommunikationsrådgiver og partner i kommunikationsbureauet StrupStrup®.