Dansker fortalte om bæredygtighed i tysk Rotary klub.

Indsendt af Jan Caspersen den 26.5.2022
Dansker fortalte om bæredygtighed i tysk Rotary klub. Jesper W Rybicki Ibsen fra Sønderborg Syd Rotaryklub blev inviteret til at holde foredrag i tysk Rotary-klub.

Dansker fortalte om bæredygtighed i Rotary klub i Schleswig

Jesper W. Rybicki Ibsen fra Sønderborg Syd Rotaryklub blev inviteret til at holde foredrag i tysk Rotary-klub, og det blev en god oplevelse. Mødet var et hybrid-møde med deltagere både online og tilstede i Hotel Strandhalle i Schleswig den 16. maj.

Foredraget handlede om FN’s 17 verdensmål (SDG17) og stillede skarpt på hvad virksomheder kan gøre for at komme i gang med at skabe en mere bæredygtig drift og dermed opnå flere af de 17 verdensmål.

Der var stor interesse og spørgelyst, og det blev klart for Jesper W Rybicki Ibsen at der ikke på samme måde som i Danmark er fokus på de 17 verdensmål.

”I Tyskland er der meget fokus på ”umwelt” – miljø - men det store billede som de 17 verdensmål repræsenterer er ikke rigtig så udbredt”, siger Jesper W. Rybicki Ibsen.

Han sluttede sit foredrag med konkrete eksempler på virksomheder, som via fokus på SDG17 samt ny informationsteknologi kommer i mål med flere af de 17 verdensmål.

Der blev bl.a. spurgt om ”systemer” ikke risikerer at begrænse medarbejderne og skabe en dårligere dynamik, men han kunne afkræfte dette og fortælle at det netop er medarbejderne og deres behov der er fokus på.

”Det var en virkelig god oplevelse, som jeg vil anbefale, hvis man har noget på hjertet man gerne vil dele”, slutter Jesper W. Rybicki Ibsen.