OPGRADER DIN UDDANNELSE

Fra kollegiestipendier til vores berømte Peace stipendier støtter Rotary de uddannelsesmæssige forhåbninger, som tusindvis af fremtidens trendsettere har.

ER DU EN VIDENBEGÆRLIG UNG, DER VIL VIDERE OG DERFOR HAR BRUG FOR ET LEGAT?

Hvad enten det er et stipendium til en lokal musiklejr eller til fuldførte stipendier, tilbyder Rotary mange måder at støtte din uddannelse på.

For unge, der lever efter Rotarys overbevisning om at hjælpe andre, giver mange lokale klubber stipendier til bachelorer, kandidater,og endda til internationale studier.

Anne Katrine Lundsfryd Heide-Jørgensen siger:

Jeg var for første gang i Japan i året 2000/01, dengang som udvekslingsstudent fra Give Rotary klub. Siden har jeg haft en meget nær kontakt og flere gange besøgt Morita-familien, der var én af mine fire værtsfamilier. I 2009 tog jeg desuden et semester på Kansai University for igen at blive betaget af landet. Det japanske, både sproget og kulturen, har på den måde haft min interesse i mange år. Dog har det altid været på hobby-niveau, jeg har dyrket Japan, da min faglige interesse og mit studie længe har drejet sig om flygtningepolitiske forhold og konfliktløsning.

Mand skriver på væg

Når man ved hvilken betydning, selv små frivillige initiativer kan have, bliver man selvsagt begejstret for at høre at en verdensomspændende organisation som Rotary, ønsker at gøre en forskel og derfor sætter ’fred’ på dagsordenen. Det næste jeg håbefuldt tænkte var dog, bare det ikke er blæst for stort op, og bare der nu er vilje og handling bag ønsket om at gøre en forskel!

Studerende på sofa

FREDSKONFERENCE I HIROSHIMA
AF ANNE KATRINE LUNDSFRYD HEIDE-JØRGENSEN

I juli 2012 udfordrede og opfordrede præsident Tanaka alle verdens Rotarianere til at skabe ’Peace Through Service’. ”Peace begins with you” var Tanakas budskab og hans ønske var, at få alle Rotarianere til at overveje, hvordan de i deres professionelle som private liv kan gøre en forskel og bidrage til en fredeligere verden. Som en del af hans projekt ville han afholde tre store fredskonferencer på verdens plan, i hhv. Berlin, Honolulu og afslutningsvis Hiroshima. Her skulle Rotarianere, eksperter og andre samles fra hele verden, for at diskutere og sparre med hinanden om forskellige tiltag, der kan bidrage til at skabe fred i verden.

Jeg deltog i fredskonferencen i Hiroshima.  Er der noget Rotary kan, så er det at skabe netværk. Udover ideer og tanker om hvordan vi skaber en fredeligere verden, blev der udvekslet enormt mange visitkort i Hiroshima. Set i bakspejlet her fra Danmark, hvor jeg nu har haft tid til at reflektere over oplevelsen, går det op for mig at det måske netop var en af de indirekte hensigter med at afholde Global Peace Forum. Ved at give deltagerne muligheden for at mødes på tværs af generationer, nationaliteter, kulturer osv., er der nu skabt et netværk og et fællesskab, indenfor hvilket vi alle har forpligtiget os til at gøre en forskel.