Guvernørens hjørne – september 2019

Distriktskonferencen, fastholdelse af medlemmer og nye medlemmer, morgenklubber, kurser og seminarer, ungdomstjenesten og PR & Branding

Jeg håber og fornemmer, at man rundt omkring i klubberne er kommet godt i gang med det nye Rotary år.

I denne måned vil jeg sætte fokus på emnerne som er nævnt i overskriften.

Distriktskonferencen 26-27. oktober 2019

I denne uge er der udsendt indbydelser til alle Præsidenter i klubberne, som så kan viderebringe invitationerne til alle medlemmer lokalt.

Dernæst er indbydelsen lagt på denne hjemmeside, hvor både invitation, program for Rotarianere og ledsagere fremgår og tilmeldingsskema er at finde.

Jeg vil opfordre alle til at deltage. Det bliver et brag af en konferencen, som udover selve årsmødet omfatter et spændende foredrag og underholdning af sanger og skuespiller Stig Rossen, som afslutter selve årsmødet, samt fest og underholdning om aftenen.

Jeg håber, at møde mange af jer til konferencen. Sidste tilmelding er d. 1. oktober.

Fastholdelse og nye medlemmer

Det vigtigste i vore klubber er, at vi er gode til at fastholde vore medlemmer.

Det er samtidig nødvendigt, at vi er aktive med at få nye medlemmer i vore klubber.

Begge dele ydes der en stor indsats for i samtlige klubber.

Fastholdelsen sker gennem et stærkt program, gode netværk fagligt og socialt, og projekter man kan være fælles om.

Tilgang er arbejdet med nye potentielle medlemmer, som er så vigtig for vores organisations udvikling.

Vi kommer jo ikke uden om, at der alle steder sker løbende generationsskifter.

Derfor er nye medlemmer et helårsprojekt for en klub, og de udvalg der arbejder intensivt med det.

Klubudvikling kan imidlertid være flere ting, og vi ser i denne tid, at nye klubber skyder op, hvilket er omtalt nedenfor under morgenklubber.

Jeg ser også flere klubber, som ændrer mødetidspunkter for at imødegå medlemmers ønsker.

Senest er flere begyndt at kombinere møder om morgenen og aftenen i et afstemt forhold, så flere kan deltage.

Morgenklubber – en mulighed i flere byer

Sidste år stiftedes Holstebro Morgen.

Et stærkt initiativ, hvor lokale personer følte, at der også var basis for at lave et forum, hvor Rotarianerne mødes om morgenen.

Det var godt set, og selvom Holstebro er en meget stærk by, hvad Rotary angår, med to gode klubber der mødes på andre tidspunkter og en Rotaract klub, så er det lykkedes, at skabe en klub med ikke mindre end omkring 30 medlemmer.

Man kunne så frygte, at det ville gå ud over de andre klubber, men det er ikke sket.

Målgruppen i morgenklubben er anderledes og gennemsnitsalderen 15 år yngre. Det passer for nogle bedre ind i familielivet at mødes om morgenen.

I skrivende stund er en klub i Århus på vej. Århus Business Breakfast, forventes chartret i indeværende Rotary år. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er en god vej at gå i nogle byer. Potentialet er der, så mit håb er, at der vil blomstre flere morgenklubber op rundt omkring i distriktet og jeg vil opfordre til, at man i sin egen by overvejer, om det også er en vej at gå.

Det skal selvfølgelig ikke gå ud over ens egen klub og nogle steder er det ikke aktuelt, men jeg er sikker på, at det vil være et stærkt initiativ i mange byer.

Så giv det en tanke og nogle overvejelser i bestyrelserne rundt omkring.

Kurser og seminarer

Rotary Leadership Institute, Foundation seminar, RYLA og Ny i Rotary afvikles i september, oktober og november.

Overvej om du har interesse i nogle at disse tilbud.

Oversigten over kurser og seminarer med tidspunkter og steder findes på distriktets hjemmeside, hvor du kan finde mere information om indholdet.

Her kan du samtidig finde ud af, hvordan du tilmelder dig, så hold dig endelig ikke tilbage.

Ungdomstjenesten

På den seneste samling i Europa for alle landes Youth Exchange ansvarlige, fik Danmark overrakt et diplom, som et bevis for, at Danmark er det land i Europa, der har det højeste antal Youth Exchange studenter, målt i forhold til indbyggertal.

Et flot og stort stykke arbejde ydes i alle distrikter, og det placerer Danmark så enestående flot.

Tillykke til alle og i særdeleshed til dem, der arbejder med det i dagligdagen.

PR & Branding

Vores PR- & Branding strategi i distriktet er, at skabe større synlighed omkring vores virke, både internt og eksternt.

Det skal være med til at understøtte arbejdet i klubberne med både fastholdelse af medlemmer og nye medlemmer.

I de seneste 2 måneder har vi ugentligt lagt nyheder og informationer op på distriktets hjemmeside, distriktets facebookside, og i nogle tilfælde distriktets linked-in side.

Denne indsats forsætter gennem hele året, og vi varierer indholdet så meget som muligt.

Derfor er det vigtigt, at vores nyhedsredaktion og vores lokale folk i områderne får at vide, når der er arrangementer i klubberne, som kunne være interessante at fortælle om.

Derfor kontakt Holger Heldbo, Give Rotary klub, som er formand for PR udvalget, når I har noget spændende, som fortjener at blive synliggjort.

Holger vil i så fald sætte jer i kontakt med de lokale personer som arbejder med PR-Branding og nyheder, så vi på denne måde får skabt kontakten og lagt en plan i god tid inden aktiviteterne.

Disse aktiviteter vil så blive taget op på vore månedlige redaktionsmøder

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard