Guvernørens hjørne – juni 2020

• Så fik vi endelig lov at mødes igen
• Danmarks bedste distrikt – ”tak for 2019/20”
• Rotary Danmark formand, distriktstræner og formand medlemsudvalget
• Medlemsudviklingen
• Indsamling - Distriktet
• Indsamling - Shelter Box
• Hjælpefonden
• Polio - status

Så fik vi endelig lov til at mødes igen.

Det har været en fornøjelse, at følge hvordan man i de enkelte klubber, har lavet forskellige tiltag under Corona perioden, hvis formål er at holde kontakt og fastholde vores fællesskab.

Vi har stået sammen – med afstand – og derfor er det skønt, at vi lige her til sidst i juni, fik lov til at mødes igen.

Det har der været et stort behov for. Vi har savnet det fællesskab.

Jeg håber, at det binder klubberne endnu mere sammen, at vi som medlemmer i denne periode har fundet ud af, hvor meget vi faktisk sætter pris på vores klub.

Vi har fundet ud af, at kammeratskabet er værdifuldt og at vi sætter stor pris på det.

Danmarks bedste distrikt – tak for 2019/20

Et år er gået, og lige om lidt sender jeg stafetten videre til Per Lindved som distriktets guvernør i 2020/21.

Jeg vil gerne takke medlemmer, klubber og distriktet for et uforglemmeligt år.

Der har været udvist en meget stor imødekommenhed alle vegne og jeg håber i al beskedenhed, at jeg har formået at inspirere og motivere, gennem besøg og kommunikation, alle de steder jeg har været, og alle jeg har været i dialog med gennem året.

Klubbesøgene står for mig som det ypperste, og den store oplevelse. Møderne med bestyrelser og medlemmer har været meget berigende.

Alle steder ydes der et stort arbejde, og det er min opfattelse, at vi har et distrikt i fin form, som også næste år vil udvikle sig og i en positiv retning.

Formand for Rotary Danmark samt distriktstræner og formand for medlemsudvalget i distriktet.

I starten af juli vil du finde en artikel på hjemmesiden, facebook og linkedIn, hvor jeg også gør status over året der er gået, og hvad der skal ske de kommende år, i mit fremtidige virke som Rotary Danmark´s formand i 2020/21.

Jeg er stolt over, at være blevet udpeget til Rotary Danmark´s nye formand næste år.

Der er mange spændende opgaver at løse i Rotary Danmark, og jeg vil arbejde for, at distrikterne får et stærkt samarbejde, skaber et fællesskab og bruger hinanden, så vi mellem distrikterne kan hjælpe og inspirere hinanden, hvor det giver mening og værdi.

Som past-guvernør indgår jeg stadig i distriktets ledelse, og det er en glæde, at jeg herudover i de næste 3 år, skal være distriktstræner og formand for medlemsudvalget.

Distriktstræneren har ansvaret for alle kurser og seminarer for medlemmer, klubber og distriktets ledere, f.eks. RLI, Ny i Rotary og et nyt tiltag som vil blive lanceret efter sommerferien, nemlig et klubudviklingsseminar.

Medlemssiden ligger mig nært og derfor bliver det en fornøjelse, både på kursussiden, men også i det daglige at inspirere klubberne på medlemssiden. Vi skal hele tiden stræbe efter at udvikle vores organisation og derfor skal vi sikre at gode initiativer i klubberne bringes rundt og videreformidles, så vi alle gøre drage nytte af gode erfaringer. Det vil jeg sikre sker på medlemssiden i de kommende år.

Medlemsudviklingen

Her i juni er der allerede optaget mange nye medlemmer, men der er også nogle, der må vente til efter sommerferien.

Vigtigst er ikke hvornår man optages, vi glæder os over alle, der har lyst til at være en del af vores organisation og jeg håber at dem der ikke nåede at blive optaget før ferien, bliver optaget i august.

I efteråret bliver Aarhus Business Breakfast optaget, og det giver et dejligt boost at få en ny klub. Det var oprindeligt planlagt til dette forår, men af praktiske grunde udsat til efter ferien.

Desværre er vi i den situation, at Bramming Rotary Klub lukker. Jeg håber, at rigtig mange medlemmer herfra, har lyst til at videreføre deres medlemskab i de omkringliggende klubber, og jeg ved der gøres et stort arbejde for, at det kan ske for dem der har lyst.

Distriktets CORONA-indsamling

I samspil med Hjælpefonden og Foundation, er vi i øjeblikket i gang med at finde det mest egnede område vi kan støtte, med de midler vi fik indsamlet, som blev 35.000 kr.

Sammen med hjælpefonden og Foundation, har vi mulighed for at støtte et sted, hvor det samlede beløb giver stor værdi, og det vil der komme mere om efter sommerferien.

Shelterbox indsamlingen

I skrivende stund er der samlet 450.000 kr. ind på landsplan. Et meget flot resultat.

Hjælpefonden

Det er ikke alle midlerne der er blevet brugt i år.

Beløbet der ikke er brugt overføres til næste år, så der er lidt mere at gøre med.

Der er således basis for at støtte rigtig mange projekter, hvilket jeg vil opfordre til.

Vores distrikt har haft mange projekter i 2019/20 og samlet har distriktet fået 335.000 kr. i støtte til de aktuelle projekter.

Polio – status

Status lige nu er at der er 53 tilfælde i Pakistan og 19 tilfælde i Afghanistan.

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard / Distriktsguvernør 2019/20