Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 1.7.2020
Den snart afgående distriktsguvernør, Jan Aagaard, kaster i dette interview et blik tilbage på året som Distriktsguvernør og deler sine erfaringer og tanker om Rotarys fremtid.

INTERVIEW. Når Jan Aagaard fratræder som guvernør for distrikt 1450, forsætter arbejdet for Rotary i Rotary Danmark, hvor han tiltræder som formand. Herudover vil Jan Aagaard næste år være at finde i Distriktets ledelse som Past Guvernør, og i de næste 3 år vil han varetage funktionerne i distriktet som Distriktstræner og formand for medlemsudvalget. I de nye roller vil han tage meget af den erfaring med, som han har fået i distriktet efter adskillige klubbesøg samt intensivt og langsigtet arbejde i guvernørgruppen for at styrke distrikt 1450.

Hvad har været den største oplevelse for dig som guvernør?
- "Det er svært at pege på én ting, men noget af det bedste for mig har været at komme ud i klubberne som guvernør og have en dialog om, hvad der foregår i klubben, hvordan de arbejder med tingene, og mærke det store engagement. Det har været målet – at inspirere og motivere klubberne og deres medlemmer, så vi kan udvikle hinanden, blive endnu bedre ved at sparre, og bruge hinanden og dele idéer på tværs af klubberne og distriktet. Imødekommenheden og lydhørheden har været rigtig god, så det har alt i alt været meget berigende”.

Hvad er blandt de vigtigste fokusområder, som klubberne arbejder med?
- ”Jeg synes, at rigtig mange klubber har været meget opmærksomme på at gøre noget for at styrke medlemsudviklingen. Nogle har bedre forudsætninger og flere ressourcer end andre, men der er generelt et stort fokus på at pleje medlemmerne, fastholde dem og samtidig rekruttere flere nye medlemmer. Der gøres en meget stor indsats alle steder på medlemssiden. Det glæder mig meget, at vi allerede her i de første uger, hvor klubberne nu må samles igen, har optaget 10 nye medlemmer. Desuden åbner vi en ny klub i Aarhus i september, hvor vi får omkring 25 nye medlemmer. Jeg synes generelt, at vi ser en god udvikling være i gang, at distriktet er i fin form, og at man lige så stille er begyndt at arbejde mere langsigtet”.

Hvorfor er det vigtigt, at klubberne arbejder langsigtet?
- "Det handler om at skabe kontinuitet, så man undgår for mange retningsskifte, og at man arbejder med forskellige mål, år efter år, når der tiltræder nye klubpræsidenter. Det gør det svært at holde en rød tråd i forhold til at styrke medlemsudvikling og kontinuerligt levere resultater inden for de forskellige områder, man arbejder med som rotarianer. Vi skal væk fra den måde at arbejde på, hvor man arbejder ud fra et funktionsår – for før man for alvor er nået at komme i gang i det nye år og får eksekveret på sine opgaver, bliver man skiftet ud med de nye udvalgsmedlemmer. Særligt i forhold til medlemsudvalget kan det være en udfordring. Medlemsudvalget bør derfor kun udskifte en tredjedel af udvalget om året, hvilket vi klart anbefaler. Lemvig er et godt eksempel på en klub, der har fulgt dette princip, og de har også leveret gode resultater på medlemssiden”.

Hvordan vil I hjælpe med at sikre dette i distriktet?
- "Det gør vi ved selv at arbejde ud fra en fremtidsplan, der rækker tre år frem. Vi håber, at den kan hjælpe og inspirere klubberne til også at få lavet langsigtede planer. Nogle klubber er allerede i gang, andre skal i gang. Vi vil i distriktet være endnu mere opmærksomme på at understøtte klubberne i det praktiske arbejde, der er lavet og skal laves. Det kommer der mere om på den anden side af sommerferien. Jeg kan dog sige, at vores ambition er, at mindst halvdelen af klubberne ved udgangen af 2021 har lavet en fremtidsplan. Så det er et af vores mål. Om den så skal være 1-, 2-, 3-, 4- eller 5-årig, det finder klubben selv ud af, men det skal være en fremtidsplan, der også er realistisk og eksekverbar”.

Hvilke erfaringer vil du tage med dig i den nye rolle som formand for Rotary Danmark fra distriktet?
- ”Jeg vil blandt fokusere på ledelse, samarbejde og god kommunikation. Vi skal blive endnu bedre til at sparre med hinanden og samarbejde ikke kun på tværs af klubber, men også på tværs af vores distrikter. Der foregår rigtig mange gode ting overalt i Rotary i Danmark, men vi skal sørge for både på distrikts- og landsplan at blive endnu bedre til at dele vores viden, idéer og erfaringer med hinanden. Jo mere, man kender hinanden, jo lettere er det at inspirere og hjælpe hinanden. Distrikterne laver jo de samme ting, men på forskellig vis nogle gange. Derudover kan gode ideer, projekter i den ene del af landet og måder at gøre tingene generelt med fordel kommunikeres rundt, så man andre steder kan vurdere på, om det ikke også kunne bruges i sit eget distrikt – måske lidt tilpasset til lokale forhold. På den måde kan vi spille hinanden gode. Vi har i vores distrikt en dedikeret guvernørgruppe med en meget stærk samarbejdskultur. Det har været fremragende at være en del af, og jeg er sikker på, at dette gode samarbejde vil fortsætte og sikre kontinuiteten i vores distrikt. Så jeg er stolt af det rigtig stærke samarbejde, vi har, og jeg vil arbejde for, at vi får et lige så stærkt samarbejde på landsplan”.

KLIK OG FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK HER OG LÆS, HVORDAN DU BLIVER DET

Artiklens forfatter, Jens Jacob Kjær Hansen, er medlem af Herning International Rotary Club, hvor han er sekretær og Formand i PR/PI-udvalget. Til daglig er han SoMe & PR Manager ved NDI Group A/S samt klassisk pianist