FRA UNG TIL VOKSEN PÅ ET ÅR - det kræver debriefing.

Indsendt af Leif Fritsdal den 3.9.2018

142 Rotary udvekslingsstudenter fra hele Danmark var i weekenden 2. og 3. september samlet på Pejsegården i Brædstrup, Jylland for at fortælle hinanden om, hvordan deres år i udlandet var gået.

"De unge er, når de har været i udlandet et år, ca. 17 til 18 år. De har stort behov for en "debriefing". Det er vigtigt at få vendt alle deres oplevelser", fortæller en af lederne af Rotarys ungdomsudveksling, Ole Mølgaard fra det midtjyske Rotary distrikt 1450.

De 142 unge har via Rotary været udsendt til 19 forskellige lande, hvor de har boet hos familier, med skolegang, kammerater, fritidsliv og hvad der ellers sker, når man pludselig rykker ind hos fremmede og bliver en del af deres hverdag.

"Afterbriefing benyttes til at snakke om det at komme hjem igen. Det kan været svært for mange, for de unge har klaret rigtig mange udfordringer på egen hånd og er vokset kolossalt, rent mentalt. De har levet og anerkendt en anden kultur".

"Hvad de i starten af opholdet syntes virkede mærkeligt eller forkert, var efter et stykke tid helt normalt. Det er et stort skridt for et ungt menneske", fortæller Mølgaard. "Hvis alle mennesker kunne acceptere disse forskelligheder, ville vi kunne undgå mange af verdens konflikter. Derfor skal Rotarys ungdomsudveksling også ses som en kulturel udveksling og læring".

Afterbriefing kan være meget følelsesladet. De unge fortæller om deres udfordringer, som tit har været meget overvældende for den enkelte. Måske har de ikke haft mulighed for at tale med andre om de udfordringer, de har haft under deres lange ophold. Men under samtalerne i de forskellige "landegrupper" sætter de unge ord på de ting, som måske har skabt nogle frustrationer eller udfordringer.

"Heldigvis finder de ud af, at de ikke har stået alene med deres frustrationer eller udfordringer, man at de har gjort det helt rigtige under opholdet". Ole Mølgaard understreger, at det er en kæmpe omvæltning at komme på udveksling i et andet land med et nyt sprog, en ny kultur, nye værtsfamilier og ny skole”

Debriefingen betyder også, at ledelsen af ungdomsudvekslingen spotter de udenlandske Rotary distrikter, som ikke lever op til de krav, som vi i Danmark og Rotary International stiller. "Vi er privilegeret og kan stille krav til andre lande, da mange udefra ønsker at komme til Danmark som udvekslingsstudent. Det er jo ikke pga. sproget! Hvem vil lære dansk. Et sprog, som ikke kan bruges i ret mange andre lande. Ved at besøge Danmark oplever de vores politiske system og demokrati, som er helt unikt i forhold til mange andre lande" siger Mølgaard.

Rotary i Danmark har netop stoppet samarbejdet med Ecuador og Peru for Team 19/20, da man her ikke lever op til diverse aftaler. "Det er drøn ærgerligt", siger Mølgaard. "For det er fantastiske lande. Men vi skal leve op til vores ansvar, når Rotary sender unge ud i verden. Vi skal kunne stole på vores samarbejdspartnere".