Forstå hvor maden kommer fra

Rotary-klubber rundt om i Danmark gennemfører mange lokale projekter for at styrke lokalsamfundets aktiviteter og institutioner.

Et godt eksempel ses i Lemvig, hvor den lokale Rotary-klub har været med til at give Børnegården Lemtorp s 102 børn en bedre forståelse af, at mad ikke blot er noget, man henter ud af køleskabet og sætter på bordet.

Klubben har skænket et stort drivhus, espalier med frugttræer, højbede og en stor samling udvalgte frugtbuske og planter, som ud over bær, der kan bruges til madlavning, også tiltrækker fugle, sommerfugle og insekter, så daginstitutionen på den måde sammen med et insekthotel er med til at øge biodiversiteten på en underholdende og lærende måde.

”Det er helt fantastisk. Jeg havde hørt om, at Lemvig Rotary Klub måske ville hjælpe med et projekt af denne slags. Jeg sendte en ønskeseddel og vi fik det hele. Og medlemmerne har endda selv sat det op”, siger en begejstret leder af daginstitutionen, Susanne Kamstrup.

Børnene i daginstitutionen har fulgt med, mens de aktive medlemmer af Rotary-klubben satte drivhus med mere op, og det gav en oplevelse for begge parter, da der jo kommer mange umiddelbare bemærkninger fra børnene, når de nysgerrigt følger med i arbejdet.

I Lemvig Rk er præsident Erik Kamstrup glad for, at man på denne måde kan være med til at vække børnenes interesse for noget så vigtigt, som hvor maden kommer fra.

Det er pædagogmedhjælper Erna Vajhøj, der primært er drivkraften bag projektet i det daglige. Sammen med børnene er der sået og plantet i drivhuset og i højbede.

”Og så har vi buskene med bær og blomster, som tiltrækker mange sommerfugle, insekter og fugle. Vi kan bruge bærrene til at lave marmelade af for eksempel, så børnene får forståelse for, hvordan den bliver lavet, og den ikke bare er købt på glas. Der er frugttræer, så man kan se, at det er her, æblerne kommer fra”, siger Erna Vajhøj.

Præsident Erik Kamstrup

Præsident Erik Kamstrup, Lemvig Rotary Klub, ser på højbed sammen med de interesserede børn. tos venligst udlånt af Lemvig Folkeblad.