Indsendt af Claus Thornberg Højmann den 23.5.2022
Er du vores nye distriktscounsellor i 1470

Vi søger ny Distriktscounsellor

Vil du være med i teamet, som varetager opgaver omkring Rotarys Ungdomsudveksling?

Ungdomsudveksling er et af Rotarys væsentlige programmer, hvor vi hvert år giver unge mulighed for at

• Blive en global borger
  • Lære et nyt sprog og en kultur
  • Opbygge varige venskaber med unge mennesker fra hele verden
  • Udvikle livslange lederskabsfærdigheder

Indenfor Rotarys ungdomsprogrammer er Long Term Exchange det mest kendte, og årligt udveksles mere end 200 danske studenter i alderen 15 - 18 år med andre unge fra oversøiske lande. Heraf kommer 30 – 50 fra vores distrikt. Opgaverne omkring Long Term Exchange varetages af et stærkt team på 5 personer, inklusiv DC.

Vores distrikt deltager i samarbejde med de øvrige distrikter i Danmark i programmet, og hvert distrikt har en Distrikts Counsellor (DC).

Den ny DC’er får en egentlig lederrolle, mens en række praktiske ting varetages af andre nøglepersoner i teamet. Pt. er der en person, der står for inbound (studenter vi modtager i distriktet) og en person (studenter, der sendes ud i verden), der står for outbound. Derudover er der en ambassadør tilknyttet hvert distrikt, som sammen med DC’en står for markedsføring af programmet i distriktet. Det gælder såvel rekruttering af nye studenter, som pt. ikke er noget problem i distriktet, som rekruttering af klubber i distriktet til at have en student. Desuden er der tilknyttet en person, der hjælper til på inbound-siden med arrangementer for studenterne.

Teamet har desuden et tæt og godt samarbejde med DPO’en, idet de er gensidigt afhængige af hinanden for at lykkes med udførelsen af programmet.

DC får ansvar for

• Rammer for programmet og ledelse af teamet
  • Overordnet ansvar for afholdelse af arrangementer og kontakt til klubbernes counsellors
  • Budgetansvarlig
  • Deltagelse i samarbejde på tværs af distrikterneKontakt til Distriktets guvernørgruppe

Dit udbytte ved at være med i teamet

Du vil få en række berigende oplevelser gennem motiverede unge og en unik udvidelse af dit netværk gennem kontakt med unge mennesker, deres forældre og med kollegaer i de lande, vi udveksler med. Du får del i det pust, ungdomsudvekslingen giver de unge mennesker.

Og så bliver du tæt knyttet til distriktets øvrige ledelse.

Hvem er du?

• har lederegenskaber, er lyttende, motiverende, inspirerende og formidlende
  • er vant til at omgås og at arbejde med mennesker, gerne unge
  • er parat til at træffe beslutninger og handle i akutte situationer
  • er ansvarsbevidst
  • du behersker engelsk på forhandlingsniveau.

Tiltrædelse: Oplæring i forbindelse med udvekslingsåret 22/23 samt forberedelserne til udvekslingsåret 23/24 ved DC og temaet - dernæst endelig overlevering ultimo juni 2023.

Har dette din interesse,

så send en kort motiveret ansøgning til distriktets guvernør, Nicolai Wirenfeldt Asmussen og kommende guvernør Jakob Volther, inden den 1.8.2022.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte nuværende DC Karin Olsen på 61285879 eller DC1470 (at) rotary-yep.net () for en uddybning af opgaverne.