Gør en god handel og støt børnehjemsbørn

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 4.6.2021
Bulgarske børnehjemsbørn får hjælp af Herning International Rotary Klub og Bestseller.

Køb kvalitetstøj fra Bestsellers Selected-mærke og støt samtidig et børnehjem i Bulgarien.

Sådan lyder konceptet på det humanitære projekt, som Herning International Rotary Klub har sat i søen og som løber af stablen i disse uger.

Idéen kommer fra Boryana Abrasheva, der er medlem af klubben og ansat som indkøber hos Bestseller. Hun er selv fra Bulgarien, og det var en ven, der i 2019 gjorde hende opmærksom på børnehjemmet i Veliki Preslav og dets behov for hjælp. På børnehjemmet bor cirka 20 børn.

I første omgang samlede Herning International Rotary tøj samt gaver og penge ind, så børnene og de unge på hjemmet kunne få en god jul sammen. Desuden støttede Herning International Rotary en summercamp til børnene, som blev en stor succes og skabte stor glæde.

I 2020 fødtes idéen til at lave et større projekt med børnehjemmet igen. Dels til en lidt længere summercamp samt en totalrenovering af det gamle varme- og køleanlæg på børnehjemmet, som i den grad trænger til en udskiftning, så børnehjemmet kan sikre et godt indeklima og reducere udgifter til elektricitet og reparationer.

Aftale med Bestseller

I 2021, inden genåbningen kom, landede Boryana Abrasheva en aftale med Bestseller, som var interesseret i at bidrage til projektet med tøj, som Herning International Rotary fik mulighed for at sælge med al profit som støtte til projekterne i Bulgarien.

- I skrivende stund, 31. maj, har vi efter to indsamlinger allerede indsamlet nok midler til at kunne gennemføre første del af projektet med summercampen og glæder os meget til at gentage succesen 12. juni fra kl. 10 til 18 i Herning, hvor man kan komme forbi, købe tøj og støtte et godt formål. Derudover kan man bestille online, fortæller Boryana Abrasheva.

- Vi er i Herning International Rotary Club meget taknemmelige for den store opbakning til projektet, vi allerede har oplevet, og at Bestseller ville hjælpe med at støtte projektet, tilføjer Jens Jakob Kjær Hansen, der er præsident i klubben og i sit civile virke kommunikationschef hos NDI Group A/S samt klassisk pianist.

- Vi glæder os meget til at gentage succesen 12. juni og til at realisere projektet i Bulgarien, hvor vi kan hjælpe med at gøre en stor forskel for en række allerede udfordrede børn og unge, som har haft en ekstra svær tid her under coronaen.

- Det har været og er en stor glæde at mærke, at man kan gøre en forskel på denne måde og føle opbakningen hele vejen rundt fra klubben, den øvrige Rotary organisation og de mange bidragsydere. Så vi glæder os til at bringe projektet i mål, og vi håber på at få indsamlet de sidste midler til vores fundraising d. 12. juni.

Herning International Rotary Club blev etableret i 2014 og er én ud af to internationale, engelsktalende Rotary klubber i Danmark. Klubben nyder rigtig godt af at have en stor grad af diversitet, både i forhold til køn, nationalitet og baggrund.

VIL DU STØTTE?

• Find Herning International Rotary Club på facebook.
  • Kig på opslagene og se, hvad du kan købe – og hvad du støtter med.
  • Du kan bestille tøjet ved at sende klubben en besked på facebook.
  • Du kan også lørdag 12. juni mellem kl. 10 og kl. 18 købe tøjet på Holtumvej 14 i Herning.

Du finder linket til Facebook-eventet her

KLIK OG FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK HER OG LÆS, HVORDAN DU BLIVER DET

Artiklens forfatter, Jeannette Refstrup, er medlem af Rotary Horsens Vestre, hvor hun er medlem af klubbens PR-udvalg. Hun er desuden medlem af Distrikt 1450s PR & Branding-udvalgs samt Assistent Rotary Public Image Coordinator i Zone 18. Til daglig er hun selvstændig med kommunikationsbureauet StrupStrup®.