Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 7.3.2023

Tekst: Morten Bergholt, Ulfborg-Vemb Rotary Klub
Foto: Peter Maarup, Ulfborg-Vemb Rotary Klub

Der skal meget til at afholde de daglige brugere af ”Værestedet” i Ulfborg fra at samles i det tidligere enfamiliehus på Herredsvej. De KAN selvfølgelig læse avis, arbejde i træ, strikke og bage kager mange andre steder. Men ”Værestedet” er ikke bare en hobbyklub for folk, der måske er kommet lidt op i årene. Det er et sted, hvor man kan være sig selv - sammen med andre. Uanset alder. Hvor man kan få hjælp til lidt af hvert. Også til kontakten med det offentlige.

Brand i kælderen

For de mange brugere er ”Værestedet” en oase i livet. Derfor var det både uforståeligt og chokerende for dem, for stedets frivillige og dets daglige leder, Anette Nielsen, da kælderen den 27. maj 2021 blev stukket i brand. Selv om branden hurtig blev opdaget, tog det brandfolkene næsten en time at slukke ilden. Da havde røg og sod gjort så store skader på ”Værestedet”, at de 40 – 50 ugentlige brugere for en tid måtte finde et andet stede at samles.

Opholdsstuen på ”Værestedet”. – Foto:Peter Maarup

Opholdsstuen på ”Værestedet”.

Hyggehjørne savnes

Kirkens sognehus i Ulfborg blev tilflugtssted i den efterfølgende tid, men der var stor glæde i flokken, da huset på Herredsvej kunne åbne dørene til de vante omgivelser. Og der igen kunne serveres et måltid mad i de kendte og hyggelige rammer. Men der manglede

noget: Et rum, hvor man kunne trække sig lidt tilbage. Snakke lidt uforstyrret, læse en bog eller lignende. Det var der ikke penge til i budgettet, da mere væsentlige og vigtige ting skulle på plads efter branden. Kort sagt, der skulle møbler, malerarbejde og ny belysning til, før et eksisterende rum kunne blive hyggeligt, hjemligt og rart at være i. Pris 10.000 kr

Svensk pølseret

Sådan noget rygtes i en mindre by som Ulfborg, og rygtet nåede til Ulfborg-Vemb Rotary Klub. Her fik man samlet beløbet sammen, og klubbens medlemmer blev til gengæld budt på kaffe og svensk pølseret på ”Værestedet”. Det blev til en vældig hyggelig aften for rotary-folket og stedets brugere, da det nyrenoverede hyggehjørne blev indviet den 2. februar 2023. Det siges endda, at flere af de lokale rotary-medlemmer ikke var til at drive ud af ”Værestedet” den aften.

Det nye hyggerum. – Foto: Peter Maarup

Det nye hyggerum.

Spillebulen

- Vi er SÅ glade og taknemmelige for de nye forbedringer, siger den daglige leder af ”Værestedet”, Anette Nielsen. Det rum, der har fået et løft, bliver nu brugt rigtig meget mere. Vi kalder det for ”spillebulen”, fordi der nu næsten hele tiden sidder nogen og spiller ”Rummikub”, ”Scrabble” eller andre brædtspil, fortæller hun.

Forbedringsprojektet omfatter også to samtalestole til ”Værestedets” lille kontor på første sal.

- De er rigtig gode, når nogen har brug for en personlig samtale. Sådan en samtale bliver meget bedre, når man sidder ordentligt – især når samtalen trækker ud, fortæller Anette Nielsen fra ”Værestedet”.

I øvrigt:

”Værestedet” i Ulfborg er en selvejende institution, der drives af en bestyrelse i samarbejde med KFUM´s sociale arbejde i Danmark.