Indsendt af Birte Marie Linnebjerg den 30.1.2017
Den eneste måde, hvorpå vi kan bekæmpe polio og andre smitsomme sygdomme, er ved vaccination. Der er mange myter om vaccinationer, og vi kan godt forstå, at forældre kan komme i tvivl, om de gør det rette, når de får vaccineret deres børn. Medierne har de seneste mange måneder bragt en del historier om de påståede bivirkninger ved vaccinationer, men de har glemt den anden side af historien.

Faktum er, at manglende vaccination mod blandt andet polio, mæslinger, fåresyge og røde hunde kan medføre hospitalsindlæggelser, flere uger med voldsom feber og hoste, men desværre også mere alvorlige konsekvenser, som i værste fald kan være invaliderende eller i værste fald dødelig.

I sommeren 1952 og nogle måneder frem blev Danmark ramt af en polioepidemi, hvor ca. 7.000 mennesker – de fleste børn – blev angrebet af sygdommen. Omkring 3.000 fik lammelser og ca. 350 børn døde. Få år senere kom vaccinen, og det sidste tilfælde af polio i Danmark var i 1976.

Polio findes dog fortsat flere steder i verden, og det er en yderst smitsom sygdom. Rundt om i verden er WHO sammen med bl.a. Rotary yderst aktive i at få udryddet polio, så børn og deres familier ikke i fremtiden skal frygte den forfærdelige sygdom.

Fald fra 350.000 poliotilfælde

Kampen mod polio går den rette vej takket været en massiv indsats for at få vaccineret verdens børn. I 1988 var der 350.000 poliotilfælde i 125 lande over hele verden, i 2015 var der 74 tilfælde af polio, og i 2016 var der omkring 40 poliotilfælde i bl.a. Pakistan, Afghanistan og Nigeria.

Den eneste måde, hvorpå vi kan bekæmpe polio og andre smitsomme sygdomme, er ved vaccination. Vaccination mod polio er fortsat en vigtig del af vaccinationsprogrammet, så når danske børn af den ene eller anden grund ikke får deres poliovacciner, går det ikke alene ud over ens eget barn, men det går ud over hele befolkningen og kan medføre epidemier. Dermed udsætter man os alle for fare.

I Danmark lever der ca. 10.000 mennesker med den polio, de fik som små, inden vaccinen blev opfundet. Der er formentlig ingen af dem, der ønsker, at børn igen skal smittes med den frygtelige sygdom.

Fra Rotarys og PolioForeningens side kan vi kun opfordre til, at man som forælder bakker op om vaccinationsprogrammet og får vaccineret sine børn. Vi er af den klare overbevisning, at de positive effekter ved en vaccination langt overstiger eventuelle bivirkninger.

JANUS TARP, FORMAND FOR POLIOFORENINGEN | HELGE HESS, FORMAND FOR ROTARY DANMARK