Holger tog til Sverige - og blev endnu mere begejstret for Shelterbox: Læs her hvorfor

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 21.11.2019
"Som Rotarianer ligger det dybt i mig, at vi alle har et ansvar for den verden, vi lever i." Sådan fortæller Holger Heldbo, der tidligere på efteråret var i Sverige for at lære mere om Shelterbox, der en af Rotary Internationals officielle samarbejdspartnere. Han kom (endnu mere) begejstret hjem. For Shelterbox er en dybt professionel organisation, der under mottoet "Efter en naturkatastrofe fortjener enhver familie et sted, de kan kalde deres hjem" hjælper ofre for naturkatastrofer.

Derfor er jeg stor tilhænger af FN’s 17 verdensmål – og specielt nr. 17 fordi det har fokus på

”Partnerskab for handling”.

Rotary International og Shelterbox er officielle Projektpartnere, når det drejer som om katastrofehjælp.

Jeg har ved flere Rotary-arrangementer stiftet bekendtskab med Shelterbox og hørt om organisationens indsats i Haiti og Malawi, hvor de har sendt frivillige ud for at hjælpe de nødstedte.

Jeg har også været med til at opstille Shelterbox-teltet på Folkemødet på Bornholm og derved oplevet, hvad boksen indeholder.

Da Rotary har valgt at lave et partnerskab med Shelterbox, så var det for mig blåstemplingen af, at de indsamlede midler går direkte til de nødstedte familier.

Læs også:
Sådan samarbejder Rotary med
WHO, UNICEF og CDS samt Bill og Melida Gates Foundation
for at udrydde polio

Nordisk Shelterbox-seminar

For at lære mere om, hvad Shelterbox står for - valgte jeg at tilmelde mig det nordiske Shelterbox-seminar i Enköbing ved Stockholm i Sverige.

Inden seminaret havde jeg en drøm om at blive ”Shelterbox Response Team”-medlem, så jeg kunne rejse ud og hjælpe nogle af de mange familier, der har mistet deres hjem ved naturkatastrofer ude i verden.

Seminaret var arrangeret af Shelterbox afdelingerne i Norge, Sverige Finland og Danmark. Og hvert land var tildelt 4 pladser. I Danmark var vi dog heldige at få 5 med på seminaret.

Jeg havde hørt, man skulle være i god form, og at det kunne blive strabadserende. Derfor havde jeg holdt mig i god form, og rygsækken var pakket med outdoor-beklædning, rygsæk og liggeunderlag, da jeg sammen med 4 andre danske rotarianere drog mod Sverige og en weekend i Shelterbox tegn.

Fantastisk weekend viste, hvad Shelterbox står for

Det skulle vise sig at blive noget helt andet, end jeg havde forestillet mig. Det blev en fantastisk weekend, der gjorde det klart, hvad Shelterbox står for.

Ikke strabadserende – men til gengæld rig på cases, teamwork og pludselige hændelser, der gav et godt billede af Shelterbox’ mange funktioner ude i katastrofeområderne.

Det var fantastisk at se, hvor forskellige vi kan være – og alligevel dele den samme passion. Unge som erfarne – alle gjorde deres bedste.

Det danske team bestod af:

• Rikke L. Kølerfeldt, Aarhus Business Breakfast Club
  • Marianne Elholm, Suså Rotary Klub
  • Jacob Bejer, Århus Rotary Klub
  • Mogens Jensen, Sønderborg SYD
  • Holger Heldbo, Give Rotary Klub.

Vi fik indblik i, hvorledes Shelterbox arbejder under mottoet:

"Efter en naturkatastrofe

fortjener enhver familie et sted,

de kan kalde deres hjem"

Logo shelterbox Rotary

Ved naturkatastrofer, der kræver humanitær indsats, arbejdes der med 3 indsatsteams:

Assesment Teamet:

Teamet består som oftest af 4 frivillige SRT’s. (Shelterbox Response Team-members). Deres opgave er at klarlægge behovet I området og sikre, at det er den rigtige form for støtte, der iværksættes. Derudover forberedes logistiske løsninger og kontakt til myndigheder og Rotary-repræsentanter i området.

Shelterbox Response Teamet:

Dette team tager ud og er med til at iværksætte selve indsatsen. Teamet forbereder selve udleveringen og sikrer, at modtagerne trænes i at anvende de uddelte ressourcer korrekt – så de gør gavn for de nødstedte.

Monitor Teamet.

Når først nødhjælpen er iværksat og gennemført, drager endnu et team ud og samler erfaring og viden op til organisationen.

Alt sammen udført af frivillige og yderst professionelle mennesker, der har det samme mål, som vi har i Rotary: De ønsker at yde humanitær bistand der, hvor der er behov for det.

At få indblik i, hvordan disse teams arbejder, var for mig det, der gjorde udslaget.

Shelterbox er ikke kun frivillige ”Shelterbox Response Team”-medlemmer, der rejser ud i den store verden.

Det er også de mange, der gør en indsats for at samle ind og supporte Shelterbox, så en humanitær indsats kan gennemføres.

Jeg kunne fortælle meget mere om weekenden – men det ville næsten være at ødelægge det for andre.

I stedet vil jeg opfordre til at støtte op om Shelterbox og det arbejde, der udføres.

Det kan gøres ved at melde sig ind i Shelterbox Danmark og tage aktivt del i indsatsen.

Det vil jeg selv gøre.

Se i øvrigt:

KLIK Følg Distrikt 1450 på facebook

Er du ikke medlem af Rotary? KLIK OG læs her, hvordan du bliver det

--

Artiklens forfatter, Holger Heldbo, har været medlem af Give Rotary Klub siden 2004 og har haft en lang række tillidsposter i organisationen. I 2018-19 var han således guvernør i Distrikt 1450.