Indsendt af Asbjørn Isaksen den 25.1.2021
Rotary er først og fremmest et netværk, og det er derfor vigtigt, at vi holder kontakten, så vi kan pleje netværket og vores bekendtskaber.
01.03.2021. 00:00

Hold kontakten – bevar tilliden!

Jeg hører ofte mange rotarianere, især i større byområder, sige, at Rotary er et erhvervsnetværk, og at det eneste, der kan få folk til at møde op, er spændende foredrag. Men er det sandt? Jo, det trækker også – men det er langt fra det eneste. Kammeratskabet, eller de gode bekendtskaber, trækker mest! Jeg og flere fra min klub spørger tit hinanden inden mødet starter: hvad handler det om i aften? Vi var altså mødt uanset – fordi alle Rotary møder er interessante på grund af de øvrige klubmedlemmer.

Et godt netværk skaber grobund for et godt bekendtskab, hvor kendskabet og tilliden til den anden opbygges – og det er ubetinget denne tillid al forretning, alle projekter og en verdensomspæn-dende organisation som Rotary hviler på.

Rotary er gennem årene blevet til meget mere, end ”bare” et erhvervsnetværk, fordi vi har for-mået at skabe en tillidserklæring til hinanden, byggende på høje etiske og moralske principper. Dét gør Rotary! Derfor bliver du alle steder og i alle lande budt indenfor hos andre rotarianere. Fordi de umiddelbart stoler på dig. Derfor kan vi samle kræfterne og vitterligt gøre en forskel. Det kræver også knudepunkter for dialog og information, og fx distrikterne har her en vital funktion for alle klubber.

Kan man betale sig til et godt foredrag? Sagtens. Kan man betale sig til et godt erhvervsnetværk? Måske. Kan man betale sig til et godt bekendtskab? Det tror jeg næppe. Derimod tror jeg på, at man skal investere sin tid! Fordi mine handlinger for andre definerer hvem jeg er, og hvad jeg står for.

Service above Self er ikke bare noget jeg siger, men noget, jeg gør – i øvrigt frivilligt og med stolthed.

Laila Christensen
Distriktsguvernør 1440 2020-21 * Aalborg Nørresundby Rotary Klub