H.K.H. Prinsesse Benedickte modtog en Paul Harris Fellow

Indsendt af Tommy Holst den 9.8.2017
I anledningen af The Rotary Foundations 100 års jubilæum har en række Rotary klubber tildelt en Paul Harris Fellow til personligheder udenfor Rotary, som har givet lokalsamfundet en særlig støtte – et engagement udover det almindelige. Dette kom til udtryk, da Gråsten Rotary Klub tildelte H.K.H. Prinsesse Benedickte en Paul Harris Fellow med en safir.

Det er ikke første gang, der uddeles en sådan hæder til et medlem af kongehuset. I 1999 havde Gråsten Rotary Klub den store ære at tildele en Paul Harris Fellow til H.K.H. Dronning Ingrid. Det var derfor også en meget stor ære at kunne tildele endnu en Paul Harris Fellow dekoreret med en Safir som en ekstra anerkendelse. Og der er tale om en anerkendelse, som har gjort indtryk – ikke alene i Gråsten Rotary Klub, men også på landsplan.

Som protektor for I.P. Nielsen Fonden har H.K.H. Prinsesse Benedickte altid været meget interesseret og engageret i hver eneste modtager, som har søgt midler. Engagementet i I.P. Nielsen Fonden går langt tilbage i historien – og binder da også tråde til den Paul Harris Fellow, H.K.H. Dronning Ingrid modtog.

Forholdet mellem H.K.H. Dronning Ingrid og I. P. Nielsen var helt unikt og det fortælles, at H.K.H. Dronning Ingrid, da hun blev spurgt, om man – med henvisning til hendes stærke engagement i det sønderjyske – kunne hænge hendes portræt op i det nationale portrætgalleri på Folkehjem i Aabenraa, skal have svaret "ja" - på den ene betingelse, at I.P. Nielsens portræt kom til at hænge ved siden af.

Samtidig med uddelingen af en Paul Harris Fellow til H.K.H. Prinsesse Benedickte blev der ligeledes tildelt en til tidligere borgmester Bendt Olesen for sit store arbejde – både som borgmester for Gråsten kommune frem til strukturreformen i 2007 – og for sit arbejde for byen under den nye storkommune Sønderborg.

At samle syv kommuner lige fra Nordals og til Rinkenæs var en vanskelig opgave for den nye kommunalbestyrelse, der blev valgt. De første mange år florerede ”sognerådspolitikken” på den gode måde, men også på mange vanskelige områder. Bendt Olesen var med sit store kendskab til Gråsten og omegn med til at gøre opmærksom på, at det ikke alene skulle dreje sig om byen Sønderborg.

Der ønskes tillykke, og der sendes en stor taknemlighed og tak for indsatsen i lokalområdet.