HJÆLP TIL DEN UKRAINSKE BEFOLKNING

Rotary yder humanitær støtte

Rotary er en af verdens største humanitære organisationer og har stor viden om og erfaring med globalt at yde støtte i situationer, hvor der virkelig er brug for hjælp.

I den aktuelle situation i Ukraine er der både brug for hjælp i den akutte situation, og når kamphandlingerne ophører.

Rotary i Danmark har gode kontakter til nogle af Ukraines Rotary Klubber bl.a. i Kiev og Lliv. Så i de tilfælde, hvor vi hjælper i nærområdet, anvender vi disse kontakter til at sikre, at vi hjælper dér, hvor behovet er, og at hjælpen kommer frem til de rette.

Rotarys fem danske distrikter har iværksat forskellige initiativer. Se nedenfor, de initiativer, der er iværksat, og hvordan du kan hjælpe via Rotary.

LANDSINDSAMLING - Støt krigens ofre i LVIV - UKRAINE

Lviv modtager pt. dagligt tusinder af flygtninge, som er på vej videre – og byen forventer, at de desværre også snart kommer til at modtage sårede fra krigen på deres hospitaler. Alle indbetalte beløb går ubeskåret til medicin, tæpper, hospitalsudstyr mv. til hospital i Lviv. Flere klubber i Danmark har allerede gode erfaringer med samarbejdet med Lviv Internationale Rotary Club, hvor der også er danske medlemmer. Vi ved, at alle midler går til det rette formål. Lad os stå sammen og gøre en væsentlig forskel gennem økonomiske bidrag til rotarianere, der gør vigtig indsats i brændpunktet.

Du kan støtte økonomisk her

Rotary Odense sender nødhjælp direkte til Kyiv og Ukraine

Dette projekt har indsamlet 233.604 kr. Rotary, Inner Wheel og Rotaract klubberne i Odense er chokerede over angrebet på Ukraine og det frie demokrati. Vi har derfor oprettet en humanitær nødhjælpsindsamling via vores Rotary-kammerater i Kyiv, Ukraine. Du kan støtte via overførsel til konto nr. 9880 340303 (Nødhjælp til Ukraine). Alt går ubeskåret videre til formålet. Kyiv Rotary Club administrerer støtten og står for indkøb af nødhjælp lokalt iht. det aftalte formål. Såfremt vores kontaktpersoner i Kyiv Rotary Club er nødt til at flygte ud af området, omdirigeres støtten til at gøre gavn andre steder i Ukraine eller i de områder, som modtager de ukrainske flygtninge.

Du kan støtte økonomisk her

KØBENHAVN GRUNDTVIG ROTARY KLUB

har indsamlet medicinsk udstyr og medicin til en værdi på mellem 75.-100.000 kr. som er afsendt til anvendelse på hospitaler i Lviv. Udstyr og medicin som er afsendt er efter ønske fra Lviv Int. RC og dækker altså et efterspurgt behov.

Ry Rotary

arrangerer foredrag for at skaffe penge til Lvivs Internationale Rotary klub.Dette foredrag gav 35.200 kr.  JP fotografen fra Ry stod pludselig midt i Putins invasion af Ukraine. Han måtte flygte ud af landet. Det gik godt, takket være hjælp fra Rotary i Ukraine. Han holdt foredrag til fordel for Rotary klubben i Lviv den 10. marts i Ry.

Rotary Klubberne i Skive støtter krigens ofre i LVIV

Rotary Klubberne i Skive har samlet doneret kr. 10.000 til det landsdækkende projekt til støtte for krigens ofre i LVIV (se beskrivelse ovenfor).

Sorø Rotary Klub donerer 10.000 kr. til Ukraine

Beløbet er indsamlet ved aktiviteter, såsom Sorø Byløb samt vandreture arrangeret af Sorø Rotary Klub. Dermed har Sorøs borgere ved deltagelse i disse arrangementer medvirket til at støtte Ukraine i den svære og umenneskelige situation, landet og dets befolkning befinder sig i. Beløbet sendes til Rotary Danmarks landsindsamling, som står for den overordnede anvendelse af de indsamlede beløb via relevante hjælpeorganisationer.

Charlottenlund Rotary Klub

To brandbiler leveret til den polsk-ukrainske grænse. Disse lastbiler blev købt til hovedledelsen af dsns i Ukraine i Kharkiv-regionen og dsns Ukraine i mykolaiv-regionen. Dette store projekt blev gennemført ved fælles indsats af Distrikt 2232, Distrikt 6990 , Distrikt 6440 , Distrikt 1200, Distrikt 2231, Distrikt 1470. Tak til alle donorer og fundraisere Rotary Club of Weston Elgin Breakfast Rotary Club, Rotary Club of Yeovil, Rotary Club Warszawa-Józefów Lviv International Rotary Club.