Indsendt af Lone Bang Christensen den 2.3.2022
Situationen i Ukraine er kritisk, og den udvikler sig fra time til time
17.03.2022. 23:59

Du oplever helt sikkert mange gode tiltag for at hjælpe.
Klubpræsidenterne, guvernørerne og jeg bliver spurgt ind til og foreslået initiativer for at hjælpe befolkningen i Ukraine og de ukrainere, som er på flugt.
En hjælp, der klart er brug for.

Alle fem distrikter har initiativer i gang baseret på Rotarys gode relationer i Ukraine i. Der er taget kontakt til klubberne bl.a. i Kiev, hvor der er kamphandlinger, og til klubberne i Lviv, hvor der er og kommer store flygtningestrømme.
Lige nu afklares, hvad der er behov for, hvad der ønskes og hvorledes støtten kommer frem til det rette sted.

Vi har gode kontakter ind i Ukraine, og vi har kontakter til klubber og rotarianere, hvor vi sammen allerede har lavet projekter.
Det er disse helt specielle kontakter og venskaber, som vi skal anvende i denne vanskelige situation.
Så vi sikrer, at vi hjælper dér, hvor behovet er, og at hjælpen kommer frem til de rette.

Derfor, vær klar til at støtte, når opfordringen kommer til dig og din klub.

Dette er den akutte hjælp, og Rotary Danmarks Hjælpefond er klar til at støtte samt åbne for indbetaling gennem Hjælpefonden.

Og vi kommer til støtte mere.
Der vil være væsentlige behov, når kamphandlingerne ophører. Kamphandlingerne vil ophøre, men ingen ved hvornår eller kender udfaldet.
Sikkert er, at der vil være et stort behov for hjælp.

Her ønsker vi i Rotary Danmark at invitere til en landsindsamling, hvor vi anvender mulighederne for Rotary grants.
Sammen i Rotary kan vi yde en substantiel hjælp.

Projektet kender vi ikke i dag, men det vil blive afdækket i et samarbejde mellem distrikterne og ikke mindst vores relationer i Ukraine.

Tænk gerne allerede nu over hvordan du aktiverer klubben omkring en indsamling til gavn for ofrene i den krig, der har ramt befolkningen i Ukraine.

Vi skal hjælpe nu!
Vi skal følge op, når Ukraine skal genopbygges!

Ukraine fortjener vores hjælp

Peder Jon Andersen, formand