Hilsen fra jeres præsident for Rotary International

Indsendt af Asbjørn Isaksen den 18.8.2020
For første gang i historien har Rotary Internationals Præsident sendt en mail til Rotarianere i Danmark på dansk. Læs den her

Holger Knaack
President, 2020-21
T +1.847.866.3467
F +1.847.866.3390
holger.knaack (at) rotary.org ()

Kære medlemmer – rotarianere og rotaractere!

Det er mig en stor ære at fungere som jeres præsident i år. Vi har vigtigt arbejde foran os i Rotary, og vi skal have det rigtig sjovt, mens vi laver det.

Sidste år lancerede vi vores femårs handlingsplan for at opbygge en stærkere fremtid for Rotary. Vi arbejder på at øge vores indflydelse, udvide vores rækkevidde, styrke deltagerengagementet og øge vores evne til at tilpasse os. De sidste mange måneder har vist, at vi — som rotarianere og rotaractere — kan realisere disse mål, mens vi baner en ny vej for fremtiden.

COVID-19 har uden tvivl skabt nye og hidtil utænkelige udfordringer for Rotary. Men i enhver udfordring findes måske en endnu større mulighed. Og selvom jeg ikke kunne vide, hvad tiden ville bringe, da jeg valgte årets tema, har Rotary Opens Opportunities endnu større relevans, når vi begynder vores nye Rotary-år.

Jeg er utroligt inspireret af, hvordan vores medlemmer har tilpasset sig til og reageret på COVID-19. Denne globale pandemi har gjort det svært for mange af vores klubber at fungere normalt, men vi har holdt ud, og over de sidste par måneder har jeg nydt at have kontakt med mine med-rotarianere og -rotaractere på en helt ny måde: ved at besøge hundredvis af klubber fra mit hjem. Det har været sjovt at deltage i så mange møder virtuelt. Hvis I ikke allerede har gjort det, vil jeg opfordre jeres klub til at prøve et onlinemøde eller tilføje en onlinedel, som f.eks. at invitere en gæstetaler fra en Rotary- eller Rotaract-klub fra en anden del af verden.

Når vi opbygger en stærkere fremtid for vores organisation, er det godt, at vi kontakter nye personer og fortæller dem om Rotary. Det er vigtigt, at vores klubber afspejler de samfund, vi arbejder i. At have flere forskellige stemmer i vores klubber og i vores ledelse vil hjælpe Rotary med at have føling med en verden i forandring.

Så lad os finde enhver mulighed for at vise, at vi værdsætter alle vores medlemmer. Lad os gribe dette øjeblik og bygge videre på det, vi har lært. Tage den nye virkelighed til os, byde nye ansigter velkommen og finde flere måder at brillere på. Dette er måden, hvorpå vi fortsat vil have indflydelse på verden. Og hvis I har brug for hjælp undervejs, har Rotary mange ressourcer, som kan hjælpe jer med at nå jeres mål.

Rotary betyder noget forskelligt i forskellige dele af verden, men vi er alle forenet via vores kerneværdier og firepunktsprøven. Rotary ændrer sig måske, men vores kerneværdier forbliver konstante.

Jeg ser frem til at høre om, hvordan I finder nye muligheder for tage del i og få indflydelse på jeres klub og samfund. Rotary Opens Opportunities – både for de mennesker, vi arbejder for, og for os selv.

Tak.

Holger Knaack