Guvernørens hjørne – marts 2020

• Præsident Elect Træningsseminar
• Polio status
• Medlemsudviklingen

Corona virus – distrikt og klubber

Det går jo stærkt med initiativer og det er dejligt at konstatere, at flere og flere klubber lukker for møder, mindst 2 uger frem. Mange har aflyst møder frem til påske.

Det er jo umuligt at spå om hvor lang tid det vil tage, men det vil ikke overraske mig, hvis det bliver nødvendigt, at vente med møder til efter påske, men nu må vi se.

Alle møder, interne som kurser og seminarer i distriktet, er udsat til efter påske, og vi finder alternative datoer til dem på et senere tidspunkt.

Fremtidsplaner og interne klubarbejder

På mine besøg rundt omkring, er jeg meget fortaler for, at vi laver nogle fremtidsplaner for vore klubber der rækker 3 år frem.

I virksomhederne vil den kommende tid i et vist omfang, komme til at dreje sig om, at bruge de ressourcer man har, på interne opgaver, som man havde planlagt til senere på året.

Det var måske også en ide, at vi i Rotary, hvor klubmøderne ikke afholdes, at bestyrelserne kunne starte med at arbejde med fremtidsplaner, revidering af klubmanualer og vedtægtstilpasninger.

Noget af det kunne startes gennem telefonmøder og de involverede kunne arbejde videre med oplæg der kunne tages med på de næste bestyrelses- eller udvalgsmøder.

PHF og anerkendelser

I marts havde jeg den glæde, at modtage en PHF med lidt flere safirer, for mit arbejde som Distriktsguvernør.

Det er jeg meget stolt af, og rigtig glad for.

Det var en stor oplevelse, at Guvernørgruppen tildelte mig den anerkendelse, på en klubaften i min egen klub.

Det får mig til at tænke på, om vi er opmærksomme på alle steder, at anerkende de indsatser, som et stort antal af Rotarianere udfører.

Jeg møder rigtig mange der gør meget for Rotary, og jeg håber, at vi er gode til at anerkende det.

Alle klubber har mange point opsparet til brug for at uddele PHF anerkendelser.

Jeg bliver tit spurgt om, hvor mange point den enkelte klub har, for man vil gerne vide om man har nok til at foretage uddelinger. Her kan jeg nævne at alle klubber i distriktet har rigtig mange point, så alle kan foretage uddelinger.

Jeg har derfor lavet en oversigt over hvor mange point vore klubber har og sendt denne oversigt til alle klubpræsidenter, præsident-electer og sekretærer, så skulle man være i tvivl, så kan man finde sin egen klubs opsparing på denne oversigt.

Præsident Elect Træningsseminar

Det var en fornøjelse, at deltage i Præsident Elect Trænings seminaret i starten af marts.

Det er min fornemmelse, at vi også næste år, har en rigtig stærk skare af personer, der vil stå i spidsen som Præsident for deres klubber.

På seminaret var der mulighed for koordinering af arrangementer og vidensdeling med andre klubber i distriktet, ligesom der var workshops, som man kunne konsultere, for at få mere specifik viden om bestemte områder, som havde særlig interesse for arbejdet i ens egen klub.

Alt i alt et fremragende arrangement, der lover godt for fremtiden.

Polio status

Status lige nu er 2 tilfælde i Afghanistan, og 21 tilfælde i Pakistan.

Medlemsudviklingen

Februar måned var en rigtig god måned, med hensyn til nye medlemmer i distriktet, hvor vi får flere nye end der går ud.

Der foregår et stort arbejde i rigtig mange klubber, med hele medlemsområdet, og det bliver bedre og bedre.

Lige nu er vi det distrikt, der har den bedste medlemsudvikling.

I alt er der i perioden fra 1.7.19 til dato en fald i aktive medlemmer på 178 medlemmer i hele Danmark.

I vores distrikt er faldet kun på 14 medlemmer, hvilket selvom det er en negativ udvikling er beskedent i forhold til de andre distrikter.

Der er et stor antal gæster på vej ind, så mit håb er, at udviklingen i resten af perioden retter sig op i takt med, at disse bliver egentlige medlemmer.

Aktuelt chartrer vi i juni Århus Business Breakfast, og disse mindst 20 medlemmer, vil tilgå som vækst til vores medlemsantal.

Så jeg er meget positiv og tror på, at vi kan nå målsætningen på, at vi når året er omme har haft en beskeden fremgang, men nu må vi se.

Bliv ved med det gode arbejde

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard / Distriktsguvernør 2019/20