Guvernørens hjørne – januar 2020

• Godt nytår
• Valg af Distriktsguvernør 2022/23 samt Col-repræsentant 2020/23.
• Polio arrangement og status
• Organisationen
• Medlemsudviklingen
• Hjælpefonden og Foundation
• Ungdomstjenesten
• Golf i distriktet
• Guvernørbesøg i klubber og til arrangementer

Valg af Distriktsguvernør 2022/23 og Col-Repræsentant 2020/23

Det glæder mig at annoncere, at Thomas Korsgaard, Aarhus Marselis Rotary Klub, er valgt til Distriktsguvernør for perioden 1.7.2022-30.6.2023.

Samtidig er Torben Andreassen, Lemvig Rotary Klub, valgt til Col-repræsentant for perioden 1.7.2020 – 30.6.2023.

Et stort tillykke herfra.

Polio arrangement og polio status

I den forgangne weekend deltog jeg i Nytårsarrangementet i KB-Hallen. Et flot arrangement, hvor en del af entreindtægterne gik til bekæmpelse af Polio.

Det samlede beløb der således blev doneret var ikke mindre end 221.000 kr. En meget flot sum, der sikrer vacciner til tusindvis af børn.

Vi må håbe, at udviklingen vender med hensyn til antal til polio-tilfælde i 2020.

2019 blev et skridt i den forkerte retning. Samlet blev registreret 156 tilfælde, hvoraf den helt store andel er at finde i Pakistan med 128 tilfælde, mens Afghanistan er på 28 tilfælde.

Begge steder en stigning, så håbet må være at begge lande vender udviklingen i 2020.

Organisationen

I den kommende tid vil vi opslå følgende funktioner som ledige fra 1.7.2020, da de aktuelle personer der varetager funktionerne stopper, efter et flot arbejde gennem længere tid.

Det drejer sig om :

Assisterende Guvernør til område 4 (Ikast, Brædstrup, Nr. Snede, Skanderborg, Galten-Skovby, Ry, Silkeborg Østre, Silkeborg og Silkeborg Connect)

Formand for medlemsudvalget i Distriktet

Foundationudvalget – Distrikt Grant Subcommittee Chair samt Distrikt Stewardship Subcommittee

Medlemsudviklingen

Som mange gange nævnt, så er det vigtigste, at vi er gode til at fastholde vore medlemmer og parallelt hermed, at vi hele tiden er opmærksom på nye medlemmer.

Aktuelt er vi gået lidt tilbage i peroden 1.7.2019 – 31.12.2019, men det kan vi vende i dette halvår.

Så bliv ved med jeres arbejde på begge fronter, det er godt det der er I har gang i, bare man ikke lader stå til.

Hjælpefonden og Foundation

I begge kasser er der stadig midler til uddeling.

Vi forlængede fristen for ansøgning til Foundation, og Hjælpefonden har stadig midler tilbage, så hold jer ikke tilbage med projekter, store som små, alle er velkomne.

Ungdomstjenesten

Den 23. februar afholdes årets Councellordag på Hotel Pejsegården i Brædstrup, hvor alle klubbers Councellors har mulighed for at mødes.

På denne dag bliver alle ungdomstjenestens øvrige programmer og tiltag også gennemgået, så selvom man ikke lige nu har en udvekslingsstudent, så vil jeg anbefale at man alligevel deltager, for der kunne jo være noget andet på hylderne som kunne være interessant for klubben, f.eks. en ungdomscamp eller deltagelse i RYLA, for at nævne nogle af de ting som bliver præsenteret.

Golf i Distriktet

Alle medlemmer har modtaget en invitation til at deltage i de årlige golfmesterskaber.

Jeg håber mange af golfspillerne i distriktet støtter op om dette arrangement og melder sig til.

Guvernørbesøg i klubber og til arrangementer

Jeg har nævnt før, at det er en fornøjelse at besøge klubberne i Distriktet, og jeg ser frem til de resterende 15 officielle besøg jeg har, her i januar, februar og marts.

Som Guvernør står jeg til rådighed til alle arrangementer i Distriktet, bare min kalender giver mig mulighed herfor, og heldigvis kommer der henvendelser om deltagelse i forskellige intercitymøder og lignende, hvilket jeg meget gerne deltager i.

Derfor er min opfordring, at I endelig ikke skal holde jer tilbage med at kontakte mig, hvis der er et arrangement, som I vurderer kunne give mening, at jeg deltager i.

Med Rotary hilsen

Jan Aagaard / Distriktsguvernør 2019/20