Give og Billund Rotary klubber sikrer skolegang for 360 flygtningebørn

Indsendt af Leif Fritsdal den 26.2.2019
Den største enkeltstående donation fra Rotary til ShelterBox hjælper syriske flygtningebørn tilbage på skolebænken.

60.000 kr. - største donation til dato.

Se filmen med donationen.(Følg linket)
Link til Give-Avisen med omtale.

Det var en meget glad formand for ShelterBox Danmark Karsten Thuen, som torsdag den 21. februar fik overrakt en check på hele 60.000 kr. Pengene kommer fra bil-lotteriet, som Give og Billund Rotary klubber afviklede i sommeren 2018 til fordel for forskellige projekter. Bl.a. til støtte for flygtningebørn og deres skolegang i og omkring Syrien.

Præsidenterne fra Billund Rotary klub Svend Aage Stolten og Brian Leth fra Give kunne fortælle, at klubberne på forhånd havde besluttet, at halvdelen af hver klubs overskud fra bil-lotteriet skulle gå til børnenes skolegang i Syrien. Den anden halvdel kunne hver klub bruge til egne velgørenhedsprojekter.

Karsten Thuen fortalte, at han var stolt over, at de 2 klubber havde doneret et så stort beløb til Shelterbox med fokus på børnene i flygtningeområderne i og omkring Syrien. Det var faktisk det største enkeltstående beløb ShelterBox Danmark indtil nu havde modtaget fra danske Rotary klubber.

Desværre kunne han af principielle årsager ikke præcist oplyse, hvor de "blå" skolebokse ville lande i det store konfliktområde. Donationen betød, at der kunne sendes 12 fuldt udrustede bokse til området. Hver boks er fyldt op med 30 skoletasker, bøger mv., som er nødvendigt for at gå i skole.

Karsten Thuen kunne også glæde sig over, at nu var alle 5 danske distrikter aktive i forbindelse med arbejdet for ShelterBox.

Der er et stort behov. Samarbejdet og støtten fra Rotary er vigtig, for at ShelterBox kan komme ud til katastrofeområderne med hjælp. Normalt holder et shelter i 2-3 måneder, men nogle steder i katastrofeområderne er de blevet mere eller mindre permanente.

Karsten Thuen fortalte på mødet om den udvikling og fornyelse, som ShelterBox konstant gennemgår. Derfor er der nu en proces i gang for at få bokse tættere ud til katastrofeområderne, så man ikke først henter alt materialet hjem til hovedkvarteret i England for igen at skulle sende  boksene tilbage rundt på kloden, hvor katastrofer opstår.

En af de glædelige ting var den nye blå skoleboks fyldt med bøger og 30 skoletasker. En presenning hen over nogle få stolper, og en skoleklasse kunne etableres.

Karsten Thuen viser rundt i en shelterbox og fortæller, hvad den indeholder. Følg linket her.

Foto fra ShelterBox
Videoer og fotos fra Give RK: Leif Fritsdal