Galten-Skovby Rotary Klubs historie

uddrag af præsidenten Claes Bøtker-Nielsens jubilæumstale i 2017, fortæller lidt om klubbens historie:

-----------------------------------------------------------------

"Siden Galten‐Skovby Rotary Klub blev chartret i 1992, har vi holdt godt og vel 1000 møder. Ved de fleste af møderne, har vi indledt med en sang fra højskolesangbogen, præcis som vi har gjort i dag. Flere af vores sangbøger er dog efterhånden noget anløbne og slidte… og flere af bøgerne kan endog selv finde den pågældende sang, blot ved at åbne den…

I løbet af klubbens 25 årige historie, har vi allerede oplevet talrige foredragsholdere med gode, morsomme og lærerige indlæg. Vi har været på mange virksomhedsbesøg rundt omkring i kommunen, og vi har dyrket kammeratskabet med arrangementer, som alle har været med til at gøre klubben til det, den er i dag.

De fleste af vores møder er åbne og derfor også muligt for gæster, at deltage i.

Hvad er vi så for en størrelse?

Vi er samfundsengagerede, forretningsfolk og selvstændige, arbejdende og pensionerede folk i ledende stillinger.

Rotary har siden starten, haft som hovedformål, at tjene menneskeheden. Det er blevet til mange tiltag, som har hjulpet mennesker overalt i verden, som på mange måder har været i nød eller har haft brug for en hjælpende hånd.

Unge menneskers videreuddannelse og udveksling med andre unge gennem ophold og rejser er også en af Rotarys mærkesager. Vi sender hvert år unge mennesker til camps rundt om i Europa og har i samarbejde med andre Rotary klubber gennemført 2 camps med hver ca. 20 deltagere fra store dele af verden.

I vores jubilæumsår 2017 har vi også ønsket at støtte et lokalt initiativ, og vi er glade for, at være medsponsor på en vandpost, ved den nye Galten Skaterpark på Bytoften. Vi har som fødselshjælper støttet posten med kr. 15.000,‐."

Under Corona krisens første måneder i foråret 2020, uddelte vi masker til de af områdets sundheds- & plejeinstitutioner som manglede.

Siden 2019 har vi afholdt Årets juletræsfest i Galten-Hallen første weekend i December for børnefamilierne i Galten og omegn.