Galten-Skovby Rotary fordeler 20.000 beskyttelsesbind

Indsendt af Jens Bentzen den 27.3.2020
Flot gestus: Silkeborg-virksomheden Envision donerer 20.000 ansigtsmasker
Især sygehus og plejecentre vil kunne få de gratis masker.

Rotary i Galten-Skovby står for distributionen af de mange ansigtsmasker. - Henning Nielsen leder den nye task force, med en første sending af maskerne.
Midt i en corona-situation, hvor ansigtsmasker er en mangelvare, har vindmøllevirksomheden Envision i Silkeborg doneret 20.000 ansigtsmasker til danske sygehuse,ældrecentre og andre steder, hvor der er akut behov.
Den flotte gestus er et led i virksomhedens politik om social ansvarlighed, siger Envisions administrerende direktør, Weizhi Dong.

Weizhi Dong bor privat i Galten og er netop blevet medlem af Galten-Skovby Rotaryklub. Derfor har hun
bedt medlemmerne af den om at stå for distributionen af de mange ansigtsmasker.
Det har klubben naturligvis sagt ja til, og præsident Peter Nielsen har nedsat en hurtigt arbejdende task force, der skal udvælge modtagerne og sørge for distributionen.
- Vi er glade for at kunne bidrage på denne måde og glæder os til at kontakte de lokale og regionale
sundhedsenheder, siger han.

Henning Nielsen fra Rotary Galten-Skovby er kontaktperson og fortæller til Midtjyllands Avis, at de første omkring 1000 masker i dag fordeles til blandt andet afdelinger på Skejby Sygehus og hjemmesygeplejen i Galten.
Envision er del af den største kinesisk vindmølle-koncern og blev allerede for nogen tid siden opfordret til
at hjælpe med at skaffe ansigtsmasker til brug i Kina, hvor corona-virussen blussede voldsomt op især i
Hubei-provinsen.
Siden er epidemien aftaget i Kina, og Envison har på den baggrund mulighed for at donere nogle af de
indkøbte ansigtsmasker til godgørende formål i Danmark.
Da maskerne blev indkøbt, var stykprisen 15 kroner, så i penge svarer donationen til 300.000 kroner