Foundation Rotary Horsens bidrager med 50.000 kroner til lokal julehjælp

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 20.12.2019
De 3 Rotary-klubber i Horsens arbejder sammen om det humanitære arbejde og har skabt Foundation Rotary Horsens. I december arbejdede de sammen med flere andre organisationer for at sikre flere lokale en god jul. Partnerskaberne på kryds og tværs er helt i overensstemmelse med eksempelvis FNs verdensmål 17: "Partnerskaber for handling".

Tusindvis af familier på landsplan har brug for julehjælp, og både børn og voksne fortjener at holde en god jul.

Foundation Rotary Horsens, et samarbejde mellem de tre Rotary-klubber i Horsens stiftet i 2018, bidrog derfor med 50.000 kroner til lokal julehjælp, så julen bliver i det mindste lidt bedre for mange Horsens- familier.

Julehjælpen blev uddelt i samarbejde med:

Heart and Soul, der uddeler julepakker i niveauet 300-500 kroner pr. stk. til familier udpeget af Horsens Kommunes sagsbehandlere.
Dansk Folkehjælp, der på baggrund af ansøgninger uddeler julehjælp på 1.500 kroner pr. familie. Det sker dels med en julepakke med julemad, dels med 500 kroner til et gavekort hos gogift.dk.
Mødrehjælpen, Horsens, der på baggrund af ansøgninger uddeler penge til julemad og en julegave til hvert barn. En familie med eksempelvis to børn får 1.300 kroner.
Frelsens Hær, der uddeler på baggrund af ansøgninger uddeler gavekort til mad og beløbene gradueres i henhold til antal børn i familien.

Der blev uddelt for 20.000 kr. gennem Dansk Folkehjælp, 10.000 kr. gennem Heart and Soul og 10.000 kr. gennem Mødrehjælpen og endelig 10.000 kr. gennem Frelsens Hær.

"Det er nu 5. år, vi i Rotary Horsens bidrager med julehjælp i Horsens Kommune. Julehjælp burde ikke være nødvendigt i et land som vores. Det gør ondt at vide, at ikke alle børn kan få en jul med lidt ekstra godt at spise og bare en enkelt gave, som er helt deres egen. Det er svært at være barn og se på, hvad andre i klassen får og høre om en jul i overflod, når man selv hele tiden er bevidst om, at der ikke er råd," siger Jette Lund, formand for Foundation Rotary Horsens.

"Også forældre har det svært. Alle vil deres børn det bedste. Jeg kan levende forestille mig, hvor ondt det må gøre ikke at kunne give sit barn/børn blot en lille gave, at alt, der er at gøre med, nødvendigvis må bruges på husleje og lignende blot for at have tag over hovedet og lys i lampen."
"Når det nu er en nødvendighed, glæder jeg mig over, at vi er i stand til at hjælpe, så der forhåbentlig tændes et lille lys og dermed bringes en lille stund af glæde og dejligt nærvær til nogle af de mange familier," siger Jette Lund.

FAKTA OM FOUNDATION ROTARY HORSENS

Foundation Rotary Horsens er et samarbejde mellem klubberne Vestre, Østre og Vitus Bering. De tre klubber gik sammen om foundation-arbejdet i efteråret 2018.

"Vi støtter primært projekter, der gavner flere og helst er længerevarende. Gerne nyskabende projekter som kan komme mange til gavn. Vi modtager gerne forslag til projekter vi kan støtte, det kan være humanitær hjælp, og det kan være noget, der glæder og gavner i hverdagen og dermed gør Horsens lidt bedre at bo og færdes i," siger formand Jette Lund.

Der ydes ikke støtte til rejser, enkeltpersoner eller udgifter til drift som lønninger, lys, varme eller husleje. Ansøgninger sendes til den til enhver tid siddende formand for Foundation Rotary Horsens, pt. Jette Lund, på foundation (at) rotaryhorsens.dk - eller til en af de tre klubbers præsidenter, som straks videresender til Foundation Rotary Horsens.

Bestyrelsen for Foundation Rotary Horsens holder møde hvert kvartal, hvor indkomne ansøgninger behandles og efterfølgende besvares.

Om de tre klubber:

Horsens Vestre er chartret 16. maj 1931.
Horsens Østre er chartret 21. september 1959.
Horsens Vitus Bering er chartret 7. december 1988.
Tilsammen har de tre klubber ca. 130 medlemmer på tværs af køn, erhverv, religion og etnicitet.
Rotary er en verdensomspændende organisation med rødder tilbage til 1905 og har pt. ca. 1.2 mio. medlemmer.

KLIK FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK OG LÆS HER, HVORDAN DU BLIVER DET

Artiklen er  skrevet Jette Lund. Hun har været medlem af Rotary Horsens Vestre siden 1999 og har siden haft en lang række tillidsposter i organisationen. I dette Rotary-år (som går fra juni til juni) er hun formand for Foundation Rotary Horsens.