Finanskomiteen orienterer

Servicemeddelelse fra Finanskomiteen

Det er finanskomiteens opgave at orientere om dansk lovgivning, der vedrører rotarianere.

Ifølge en ny dom SKM 2019 393 BR er praksis vedrørende fradrag af kontingent til netværksgrupper ikke ændret, men med dommen er der stadfæstet en hård praksis på området

Hidtidig praksis er, at kontingent til netværksgrupper Ikke kan fratrækkes i virksomhedens regnskab, med mindre der udelukkende er tale om meget faglige møder – ellers regnes kontingent som privat udgift, som medfører beskatning, såfremt kontingentet betales af arbejdsgiver.

På skat's hjemmeside fremgår det endvidere af den juridiske vejledning vedrørende kontingenter, årskort, medlemskaber mv., at hvis arbejdsgiveren betaler den ansattes medlemskab af foreninger, klubber, loger mv., er der som udgangspunkt tale om betaling af private udgifter, som den ansatte skal beskattes af. Den ansatte skal også beskattes, hvis arbejdsgiveren yder andre goder i form af fribilletter, rådighed over årskort eller lignende som led i ansættelsesforholdet.

Et pengeinstituts betaling af medlemskontingenter for ansatte til Lions Club, Rotary, skydelav og loger anset som skattepligtig A-indkomst. Pengeinstituttet begrundede sin ydelse med ønsket om, at medlemskaberne af de lokale foreninger mv. skulle skaffe kontakt til potentielle kunder samt vedligeholde kundegrundlaget i lokalområdet. Det var SKATs vurdering, at det var betænkeligt at anse de afholdte udgifter som erhvervsmæssige udgifter, der ikke angik lønmodtagerens A-indkomst. Se TfS1995.579.

PDG Marianne Løje
Finanskomiteen