Få et smugkig i Guvernørens kalender

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 26.11.2019
Vi har lokket vores Guvernør Jan Aagaard til at give os et kig i hans kalender for en uge; for hvad laver sådan en Rotary-guvernør egentlig? Det korte svar er: Han sætter retningen og inspirerer medlemmerne, og det gør han ved at være personligt til stede her der og alle vegne.

Jeg bliver tit spurgt om, hvilke arbejder der ligger for en Guvernør.

Jeg bliver også spurgt om, hvordan jeg kan forene det, at have egen rådgivningsvirksomhed, og så samtidig varetage funktionen som Guvernør.

Det hurtige svar er, at det sagtens kan lade sig gøre. Det betinger i al beskedenhed, at man er god til at planlægge, organisere og koordinere.

Lørdag: Guvernører fra hele landet mødes

Sidste lørdag samledes alle distrikternes guvernører samt tidligere og kommende guvernører til møde i Fjelsted på Fyn. Et møde hvor vi hvor vi arbejder med de ting som distrikterne er fælles om og hvor vi deler viden med hinanden, så vi herigennem kan få inspiration, som måske kan bruges i vores eget distrikt.

Besøg i 3 klubber i løbet af ugen

I den uge, som vi lige er ved at gå ud af, har jeg haft fornøjelsen af at besøge Brørup Rotary Klub, Aarhus Sydvestre Rotary Klub og Aarhus City Rotary Klub.

Nogle fantastiske besøg, hvor jeg alle steder mærker en god stemning, masser af energi og godt humør.

Det vigtigste er, at vi gør meget ud af at fastholde vore medlemmer, har nogle gode klubmøder med interessant indhold og nogle medlemmer der gerne vil hinanden. Det mærker jeg tydeligt alle steder, jeg kommer.

På de 3 omtalte møder blev optaget 4 nye medlemmer og et stort tillykke til både klubben, men i særdeleshed også de nye medlemmer, som vi så skal passe på og integrere i klubberne.

Torsdag: Ny i Rotary

Torsdag aften havde vi så fornøjelsen af, at holde Ny i Rotary for et udsnit af de medlemmer der er optaget indenfor det seneste år. En flok på 25 nye Rotarianere mødtes på Pejsegården i Brædstrup. Ud over indlæg fra distriktet om hvad Rotary har at byde på, så fik alle en god dialog med hinanden, og mit indtryk og den tilbagemelding der kom, var klart, at det havde været en rigtig god aften.

Lørdag: Rotary Leadership Institute

I dag lørdag, har jeg så haft fornøjelsen af at deltage på Rotary Leadership Institutes sidste samling af det hold Rotarianere, der deltager på dette kursus. Her samles man 3 lørdage, med en måneds mellemrum og får viden og indsigt i hvordan det er at være leder i en frivillig organisation. Til dato har ca. 200 Rotarianere gennemført dette seminar over de seneste 7 år. Et seminar der klart kan anbefales for alle og gennemføres hvert halve år.

Rotary Leadership Institute

Deltagerne på Rotary Leadership Institute - det er Guvernør Jan Aagaard yderst til højre.

Energi, glæde og interesse

Dette var en indsigt i, hvilke besøg og aktiviteter en uge kan byde på.

Netop det at have muligheden for at besøge klubberne og medlemmerne og føle, at alle i organisationen vil det rigtige og kaster en masse energi ind i det, det gør, at man bliver stolt af sin organisation og distrikt, og ser frem til alle kommende besøg med stor glæde og interesse.

(Foto øverst: Leif Fritsdal)

KLIK FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK OG LÆS HER, HVORDAN DU BLIVER DET

Artiklens forfatter Jan Aagaard har været medlem af Silkeborg Østre Rotary Klub siden 2012 og har siden haft en lang række tillidsposter i organisationen. I dette rotary-år (som går fra juni til juni) er han udnævnt til distriktets guvernør - det vil sige den øverste leder. I sit civile liv er han selvstændig med egen rådgivningsvirksomhed.

Læs også artiklen fra kædeoverrækkelsen,
da Jan Aagaard officielt overtog guvernørposten.