Et veloverstået PETS seminar

Be the Inspiration

Rotary Præsident Elect Træningsseminar og Instruktionsmøde Distrikt 1480

Den 7. april 2018 i Lalandia i Rødby Havn

Efter en vinter der blev ved med at trække ud, kom årets første rigtige forårsdag den 7. april 2018 hvor ca. 120 rotarianer, sjællændere, mønboer, falstringer og lollikker mødtes i Lalandias biograf og kursuscenter for at lade sig inspirere, få ny viden og for at dele gode Rotary historier og oplevelser.

Efter dagens sang ” Den blå anemone” med teksten af den lollandske fødte digter Kaj Munk, blev temaer og mål for 2018 – 2019 fra vores kommende verdenspræsident Barry Rassin præsenteret af Gudde Södergren. Efterfølgende var der et fint fagligt oplæg af Annette Hansen om betydningen af Public Image og brug af de sociale medier, for at synliggøre klubbernes indsats og for at tiltrække nye medlemmer til klubberne. Rune Rode og Casper Havnhøj Jensen holdt et spændende oplæg om betydningen af at være medlem af Roskilde Rotaract Klub, efterfulgt af Peter Juhlsgaard Jepsen, der fortalte om et igangværende arbejde med at danne en Rotex klub for udvekslingsstudenter. Budget 2018 – 2019 blev fremlagt af kasserer Hanne Clemmesen Knörr bistået af Marianne Løje, formand for finanskomite. De stemmeberettigede præsident electer godkendte en kontingentforhøjelse på 25 kr., hvor de 5 kr. skulle gå til direkte til arbejdet med distriktets udvekslingsstudenter. Formiddagen sluttede med et morsomt og tankevækkende indlæg af habitmanager Torben Wiese, hvor han inspirerede os alle til at bryde vores vaner, ved at tænke og handle anderledes end vi plejer.

Efter en dejlig frokost tæt på diget, der beskytter de lollandske marker mod oversvømmelse, var der instruktions og dialogmøder i 5 differentierede grupper for præsident electer, kasserer, sekretærer, CICO og Protection Officers.

I præsident elect gruppen holdt Ulla Winther Koch indlæg om Rotary Danmarks Hjælpefond. Karsten Sørensen havde et indlæg om Foundation. Nils Ulrik Bagge fortalte om RYLA og Jørgen Ørum om RLI. Peter Müller fortalte om Fellowship og Philip Green stod for et indlæg om Friendship Exchange. Protection Officers blev instrueret af Henrik Bjerre Tolstrup - Christensen. Sekretærer og CICO blev undervist af landssekretær Asbjørn Isaksen, og kassererne modtog undervisning om SALDI regnskabsprogrammet af Just Hartoft.

En indholdsrigdag sluttede i plenum med et oplæg om lovgivningsarbejdet i Rotary International ved Henning Damtoft Christensen og et oplæg af Peter Müller om Convention i Toronto 2018 og Hamborg 2019, inden vi alle kørte hjem i det smukkeste solskinsvejr.

DGE Gudde Södergren

Flere billeder fra PETS mødet kan ses på nedenstående link