Esbjerg Øst Rotary Klub vil gerne være kendt for disse værdier

En klub med energi og overskud

I Esbjerg Øst Rotary mødes vi hver mandag fra 12-13.30 i restaurant Kunstpavillonen i Esbjerg Musikhus. Vi spiser her frokost sammen, inden de efterfølgende forskellige slags indlæg og aktiviteter. Undtagen når vi er ude at besøge lokale virksomheder, holder kaminmøder eller bliver luftet på anden vis.

Vi prioriterer højt, at man hos os møder, og er med til at skabe energi og personligt/socialt overskud. Vi lægger stor vægt på sammen at skabe tryghed og tillid. Så vi kan dele både arbejdsmæssige forhold og personlige/private forhold. Vi har gode og tætte relationer, har lov til at være os selv og deler gerne noget svært. Åbenhed giver overskud. Og vi giver plads til at opbygge relationer via gode snakke og konstruktive diskussioner. Vi insisterer på at være nysgerrige og søge indblik i både omverdenen og os selv. Vi søger sammenhold både indadtil og udadtil.

Ovenstående sker via et ansvar hos hver enkelt, der strækker sig ud over eget ego(service above self). Konkret blandt andet på den måde at vi igangsætter og deltager i velgørende aktiviteter og projekter, og engagerer os i ungdomsudveksling.

Vi forsøger at tilrettelægge et varierende og interessant program, der tiltrækker så mange engagerede medlemmer som muligt. Vi har en god kombination af foredrag og oplæg, der giver viden, og arrangementer, der giver mulighed for diskussioner, debat involvering og vise egen person.

Rotaract møde

Globalt netværk

Vi prioriterer samarbejde ud over egne grænser også ud over landsgrænsen. Vi tror på at vi kan udvide vores horisont, lære nyt om andre og os selv, og forhåbentlig give noget til andre også, når vi uden fordomme besøger andre lande og deres samfund.

Vi forsøger derfor aktivt at deltage i projekter og arrangementer, sammen med mennesker fra andre lande. Uanset om det er når vi tager ud, eller er hjemme og for eksempel inviterer andre til os. Vi besøger andre klubber i udlandet når muligt, og tager meget gerne mod besøg. Vi er med til internationale kongresser, kurser og lignende.

Vi er rigtig glade for vores samvær og samarbejde med vores tyske venskabsklub Flensburger Förde. Vi besøger ofte hinanden og tager hinanden med i hinandens klubliv med alt hvad det indeholder.

Lokal velgørenhed

Vi støtter ikke udelukkende lokale velgørenhedsprojekter, men prioriterer sådanne for tiden. Vi føler os forpligtigede til at gøre en forskel i lokalsamfundet, for nogle af dem der ikke har mange ressourcer/midler.

Vi har løbende dialog om hvilke projekter vi enten kan igangsætte eller gå med i. Og er åbne over for forslag udefra til velgørende projekter.

Lige nu samarbejder vi med de andre Rotary klubber i Esbjerg om støtte til hjemløse i Esbjerg. Vi er konkret med i velgørenhedsprojektet: ”Varmestuen for hjemløse i Esbjerg” i Exnersgade i Esbjerg.  Og er her med til at gøre en forskel for hjemløse og socialt udsatte i Esbjerg by. Rotarianere deltager hver lørdag formiddag i 3 timer fra 10-13. Der gøres frokost klar, ryddes op og ikke mindst snakkes med brugerne.

Ungdomsudveksling

Vi har i mange år prioriteret ungdomsudveksling højt, og vil forsætte med at gøre det. Vi har i tidens løb sendt mange unge ud i verden og modtaget mange. I et tæt samarbejde med Rotaryklubber i hele verden. Dette til stor glæde ikke kun for udvekslingsstudenterne, men også for familierne og det samfund de engagerer sig i, mens de er væk hjemmefra.

Vi lægger vægt på og stiller krav til, at udvekslingsstudenterne er gode Rotaryambassadører, både på det menneskelige og sociale plan. Vi forventer åbenhed, engagement og aktiv deltagelse af vores udvekslingsstudenter.

For nylig har vi blandt andet haft en japansk udvekslingsstuderende til at bo hos en familie i Esbjerg. Og vi har haft en dansk udvekslingsstuderende på et meget givende forløb i Brasilien.

De udvekslingsstuderende holder foredrag blandt andet i klubben om deres tid ude, og det er en fornøjelse at høre hvordan et ophold i et andet land udvikler.

Udvekslingsstudenter