Corona virus – information fra Distrikt 1450

Indsendt af Claus Skovbjerg den 11.3.2020
Alt drejer sig om Corona lige nu og i den forbindelse har vi valgt fra alle distrikter, at sende nogle anbefalinger ud omkring distrikts- og klubmøder.

Vi får mange spørgsmål om, hvordan Rotary Danmark og distriktet forholder sig til Coronavirus-udbruddet (COVID-19) i Danmark.

Overordnet forholder vi os i Rotary Danmark og distriktet til Coronaudbruddet som foreskrevet og anbefalet af Regeringen, Udenrigsministeriet og Sundhedsmyndighederne.

Aflyser vi Distriktsorienterede møder?

Aktuelt har vi nogle større møder, f.eks. intercitymøder, hvor flere klubber afholder et arrangement sammen i sit område og vi har nogle kurser og seminarer i distriktet.

I aften skulle være afholdt et arrangement i Odder med 200 deltagere, men det er p.g.a. Corona-virus udsat.

Aktuelt henvendte man sig til alle deltagere og tilbød, at man kunne melde fra og få pengene tilbage, da man havde aftalt med arrangementstedet og foredragsholderen, at det var i orden at udsætte mødet til et andet tidspunkt. Det blev konklusionen, så dette arrangement afholdes senere på året.

Jeg ved, at der er planlagt andre lignende møder i distriktet, og her vil jeg alene henstille til, at arrangørerne afgør, om de vil afholde disse fysiske møder.

Er de faciliteter, man har til rådighed til den type møder, af en beskaffenhed, hvor man f. eks. sidder meget tæt og i det hele taget har svært ved at overholde Regeringens anbefalinger, så bør man overveje at aflyse planlagte arrangementer.

Vi har valgt at udsætte Medlemsseminar og Ny i Rotary, som var planlagt til den 19.3 og 23.4. Vi kommer tilbage med nye tidspunkter efter 1.5.

Aflyser vi klubmøderne?

Vi mener IKKE, det er nødvendigt at aflyse klubmøderne, men som altid er klubberne autonome og suveræne i beslutningsprocessen, og klubbestyrelserne må derfor selv beslutte om de ønsker at gøre det.

Hvad betyder det så i Rotary-regi, hvis man vælger at holde møder?

1. Det betyder, at hvis en Rotarianer føler sig sløj, hoster, har feber eller lignende, så henstiller vi til, at personen IKKE deltager i noget Rotary-arrangement, så længe det står på.
  1. Det betyder, at hvis personen selv er nervøs for evt. at blive smittet, måske fordi man har en luftvejssygdom eller på anden måde har et svækket immunforsvar, så skal man blive væk fra alle Rotary-arrangementer.
  1. Det betyder, at man til de møder der afholdes, ikke hilser ved at give hånd, knuser eller lignende.
  1. Det betyder, at man forsøger at sprede sig så meget som muligt i plenum ved bordene o.s.v.
  1. Det betyder at vi på alle måder tænker os om!

Med Rotary-hilsen

Jan Aagaard / Distriktsguvernør 2019/20

Et billede, der indeholder træ, person, udendørs, mand</p>
<p>Automatisk genereret beskrivelse