Brobygning Middelfart - flotte resultater og store forandringer

Indsendt af Jesper Jensen den 15.9.2020

Brobygning Middelfart’s direktør Lene Lawaetz og City Coach Anders Baagland gav 14. september 2020 Rotary Middelfart’s medlemmer et indtryk af det arbejde, der er blevet gjort det seneste års tid for at styrke handelslivet – primært i Middelfarts midtby.

Udgangspunktet var store udfordringer med tomme butikslokaler og voldsom konkurrence fra nethandel – hvilket også var emnet for klubbens kaminmøder tidligere på året. Så dette møde blev indledt med at tidl. præsident Thomas Thrane overrakte Lene Lawaetz det idékatalog, der var resultatet af kaminmøderne.

Lene fortalte om det stærke samarbejde, der ligger bag Brobygning Middelfart med en bestyrelse bestående af repræsentanter for kommune, erhvervsliv, turisme og handel. Og netop samarbejde er helt afgørende for de resultater, det er lykkedes at skabe på meget kort tid – og på trods af corona.

Antallet af ledige butikslejemål er reduceret fra 10 til 2. Nogle af områdets store virksomheder investerede i en række tiltag, der skulle understøtte opbakningen til at handle lokalt. Gavekort og en lokal digital handelsplatform så dagens lys.

Senere foldede byen sig ud som stærk sommerby med en udvidede åbningstider og en lang række aktiviteter til at give handlende og besøgende en ekstra oplevelse i feriesæsonen. Og konferencehotellerne kunne fylde bookingsystemerne med turister det meste af sommeren.

”Der er en stærk vilje til at samarbejde og få tingene til at ske i vores område,” sagde Lene. ”Det er helt afgørende for de resultater, vi har opnået, og ikke mindst også for det fortsatte arbejde med at udvikle kommunen som handelsby, som turistmål, som foregangskommunen inden for klima og bæredygtighed og inden for ungt entreprenørskab og ikke mindst som et rigtig godt sted at bo og leve.”

Udfordringer og forandringer
Anders Baagland har primært fokus på styrkelse af det lokale handelsliv. Han forudser, at vi vil se betydelige tilpasninger og forandringer i detailhandelen i de kommende år.

”Truslen fra nethandel bliver kun voldsommere med Amazon som dominerende magtfaktor, så vores butikker skal kunne noget andet og mere for at have en berettigelse i fremtiden,” sagde han.

Anders gav eksempler på, hvordan butikker kan udvide deres service og tilbyde mange flere oplevelser for kunderne end blot at lange produkter over disken.

”Vi vil også se nye butikskoncepter skyde op, nye forretningsmodeller, nye kompetencer. Der skal tænkes ud af boksen,” pointerede han. ”Og hele paletten af markedføringskanaler skal tages i brug – digitalt, analogt, alt skal i spil.”

På spørgsmålet om, hvordan gågaden i Middelfart ser ud om fem år supplerede Lene, at vi uden tvivl kommer til at opleve en gågade, som er mere eksperimenterende med alternative butiksformer i et mere agilt handelsmiljø.

Se flere fotos fra arrangementet her