Biler på højkant med samlet præmiesum på 329.292 kr. - Overskuddet går til projekter

Indsendt af Leif Fritsdal den 28.8.2018

4 Rotary klubber udbyder Danmarks bedste lotterier til fordel for klubberne projektarbejde i ind- og udland.

Lodderne koster 100 kr. pr. stk, og vinderchancerne er derfor store hos køberne af lodderne, idet der henholdsvis er 2000 lodder i 2 af klubberne og 2500 lodder hos Give-Billund i spil.

I Ry Rotary klub afvikler man lotteriet for 10. år. Klubben har været foregangsklub for et billotteri, som på mange måder var en nyskabelse og en satsning.

Byens borgere bakker op om sommerlotteriet og Rotary i byen er blevet meget synlig, da alle klubbens medlemmer deltager i salget sommeren over.

Inden den store "Ry by Night", som afvikles den 31. august, har klubbens projektudvalg tilbageholdt 149 lodder, så ingen skal gå forgæves til fredagens gågadefest.

Her rafles samtidig om tillægspræmier i forbindelse med køb af de sidste af de 2000 lodder. Alle klubbens rotarianere er på gaden i de karakteristiske røde trøjer, som har været kendetegnet for lotteriet siden starten.

Klubben har en samlet præmiesum på 133.185 kr. og vindernumrene offentliggøres på ryrotary.dk den 5. sept, når den lokale landbetjent har sikret, at alt er gået rigtig for sig. Det er også en tradition, og skaber ekstra presse.

Overskuddet, dvs. 40 % går bl.a. til en "sansegynge" til Bavnebjerg i Fiirgårde udenfor Ry. Desuden til støtte for Natteravnenes arbejde i Ry. De resterende 60 % afsættes til projekter i bjergbyen Bukalasi, Uganda. Her sætter klubben gennem 3 projekter fokus på opsparingsgrupper og uddannelse af jordemødre samt opførsel af en toiletbygning til områdets skole.

I april 2018 besøgte en lille delegation fra klubben området for at aflevere et større vandprojekt til den lokale sundhedsklinik, inkl. tagrenovering mv. med et budget på over 140.000 kr. Bl.a. med støtte fra Rotary Danmarks Hjælpefond.

Rotary i Give og Billund sætter fokus på den næste generation. Klubberne har slået sig sammen omkring uddannelse som et vigtigt område at sætte ind overfor.

Overskuddet fra lotteriet går derfor til humanitært velgørenhedsarbejde målrettet udsatte børn, herunder Red Barnet i Billund, Broen i Give og skolehjælp til fordrevne syriske børn, bl.a. i krigsramte

nærområder.

De 2 Rotary klubber har en gaveregn på de 2500 lodsedler på ikke mindre end 121.140 kr. med en bil som hovedgevinst og mange andre spændende præmier. Udtrækningen finder sted den 29. september på årets Rotary distriktskonference i Vingsted Centret.

Se den nærmere beskrivelse af projektet.
Billotteri-Folder-Billund-Give.pdf

I Lemvig Rotary klub har man en samlet præmiesum på de 2000 lodsedler på det meget store beløb af 174.967. Også her er der en bil på højkant som hovedgevinst og mange ekstra gevinster.

Udtrækningen finder sted den 9. sep. Hvad overskuddet skal gå til er endnu ikke helt fastlangt, men det oplyses, at det formentlig bliver til lokale projekter i området.