Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 7.4.2022
Det er 50 år siden, at Rotary Nørre Snede blev dannet, og det fejres 9. april med stort arrangement i Ejstrupholm.

I disse dage er det 50 år siden, at en flok mænd fra Nørre Snede etablerede Rotary Nørre Snede. Siden har klubben udviklet sig, og det er gennem årene blevet til både flere medlemmer, og der er kommet kvinder med i klubben. I skrivende stund har klubben 28 medlemmer.

Klubbens overordnede formål er jo, som det også står i den internationale fundats ”Serve Above Self”, oversat til dansk at være uegennyttig, eller slet og ret at hjælpe andre. Set i internationalt   perspektiv har Rotary sammen med Bill Gates’ fond bidraget i væsentlig grad til udryddelsen af den frygtelige sygdom polio. Men Rotary er så meget mere end det.

”Det er lokalt set også et venskabeligt netværk, hvor vi arbejder for at støtte og hjælpe hvor det kan lade sig gøre. Vores distrikt 1450 var faktisk de første i Rotary, der satte et kulturelt udvekslingsprogram i gang, og siden har mange unge været på udveksling i hele verden, og ligeså har vi her haft fornøjelsen af at have besøg fra store dele af verden. Udvekslingen af unge på kortere og længere ophold er et vigtigt element i klubben, som dog har været bremset op på grund af corona-pandemien, men som nu starter op igen”, forklarer præsident i klubben, Jens Jørgen Hansen.

”Heldigvis kan vi nu genoptage udvekslingsprogrammet, og vi har en lokal kandidat, der netop har fået at vide, at hun skal til Sacramento i Californien på udveksling”, tilføjer han.

”Vi står lige nu i en urolig tid, og vi vil gerne hjælpe til, der hvor det kan lade sig gøre, og hvor det er inden for de rammer, vi har at arbejde med. Vi vil gerne hjælpe lokalt, men vi er også en del af et stort internationalt hjælpearbejde, hvor Rotary verden over spæder sammen til forskellige projekter”, siger Jens Jørgen Hansen.

Rotary Nørre Snede har løbende ydet donationer til projekter og initiativer, som man har vurderet kunne gøre en forskel. I anledning af jubilæet har Rotary Nørre Snede således ydet en donation på 10.000 kroner til et børnehjem i Ghana, hvor pengene går til skoleudstyr og senge til de forældreløse børn. Et beløb, der bliver doblet op af Rotary’s internationale fondsmidler.

”Vi har samtidig besluttet at yde et lignende beløb til et eller flere lokale projekter i Nørre Snede og omegn, i forbindelse med flygtningestrømmen fra krigen i Ukraine”, erklærer præsidenten.

På netværkssiden har Rotary Nørre Snede gennem årene haft et utal af spændende virksomhedsbesøg, ture og rejser til spændende lokationer, spændende og inspirerende indlæg og foredrag.

”Vi ser frem til endnu 50 år i en foranderlig verden, men hvor Rotary på den ene eller den anden måde kan hjælpe lidt til en nemmere hverdag nært og fjernt”, slutter præsidenten, som vælges for et år ad gangen.

--

KLIK OG FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK HER OG LÆS, HVORDAN DU BLIVER DET

--

Artiklens forfatter Torben Sigh er medlem af Rotary Nørre Snede. I sit civile liv driver han SighNN, som er et kommunikationsbureau.