Indsendt af Claus Funch Pedersen den 29.5.2023
Hjemmeværnskompagni 7110 Svaneke/Nexø og Nexø Rotary Klubs støtteforening har netop doneret nyt lysanlæg til Scene2, børn og unge får bedre forhold.

”Scene2 er en forening under folkeoplysningsloven, hvilket betyder, at vi er en åben forening, for alle der har lyst til at arbejde med amatørteater - om det er som frivillig bag scenen, i bestyrelsen eller som aktør, fortalte formanden for bestyrelsen, og daglig leder”, Ann Sonne-Hansen, da Nexø Rotary Klub besøgte teateret onsdag aften den 17. maj.

Ann Sonne-Hansen indledte aftenens møde med at fortælle 20 fremmødte medlemmer at Scene2 har lavet amatørteater siden 1980, og havde sin storhedstid i 1980'erne og start 90'erne. Lige nu har vi en ungdomsgruppe på 9 unge fra 15 år og opefter, der mødes hver uge og laver drama.. Vi har valgt at have en lav medlemspris på 300 kr. pr. år, så det ikke bliver prisen, der afgør, om børn har råd til at gå til teater.

Teatret er velegnet til afholdelse af intimkoncerter, fællessang, dukketeater etc., og vi har før samarbejdet med dukketeaterfestivalen og kulturugen, og er også i kontakt med Bornholms Teater i forhold til at være spillested for teaterstykker/gæstespil for børn. Vi har  plads til ca. 50 siddende publikummer.

Rædselsnatten er en succes, og hvert år trækker flere besøgende til. Rædselsnatten er et event i efterårsferien, med gys og gru for voksne og børn over 13 år. Der er altid nogen forældre (især fædre) der tror, at deres lille barn er sejt nok til at gennemføre ruten, men som må følges ud, grædende. Vi lægger mange kræfter i dette årlige arrangement. I år får vi hjælp af Nexø Borgerforening, til SoMe, og af Erhvervsforeningen til byggeri af ruten i Rædselsnatten. Hele teatersalen bygges om til arrangementet, og i år vil sceneriet være et hjemsøgt hotel.

Vi ønsker os en voksen-teater-gruppe, så hvis der går nogle voksne rundt som drømmer om at lave drama/teater/performance/improteater - ja, hvad som helst, så tøv ikke, vi har plads til Jer.

Herefter gik vi over til sangtræning anført af Ann Sonne-Hansen, det var helt opløftende!!

Vi fik til slut et skuespil-klip af 2 fra ungdomsgruppen, Hannah Mattsson og Malthe Lønborg med Cecilie Sifakis som instruktør.

Tak til Ann Sonne-Hansen for en herlig aften.