Indsendt af Leif Fritsdal den 13.10.2021
Ry Rotary Klub genoptager traditionen med at afholde valgmøder. Torsdag den 14. oktober kl. 18.30 slår klubben dørene op på HOTEL RY, så byens borgere kan møde fire lokale spidskandidater.

Video fra konferencen med Lars Bendrup fra arkitektfirmaet Transform

Foreningerne Ry Rotary Klub og "Fælles Om Ry" har sat fokus på Ry og den kommende udvikling af byen over de næste 30-50 år. Ry står midt i et vadested. Kildebjerg er færdig, eller næsten færdig. Derfor er tiden kommet til at se fremad. Det er vigtigt at få skabt en helhedsplan for Ry, som kan holde de næste mange år. Ry skal ikke blive en "velfærdsghetto", men et sted, hvor alle har råd til at bosætte sig og hvor naturen og de smukke omgivelser stadig har fuld fokus.

Det er vigtigt for borgerne at kende til de fremtidsvisioner, som politikerne har. Hvad vil de med Ry og hvordan ser de Ry om 5-10-15 eller 50 år.

2 arkitekter havde på konferencen nogle spændende betragtninger på, hvordan de så udviklingen.
Ry skal ikke vokse mod øst. Dvs. mod Skanderborg med endeløse parcelhuskvarterer, som til sidst rammer Skanderborg. Lars Bendrup fra arkitektfirmaet Transform og professor i byplanlægning Tom Nielsen havde bud på fremtidens Ry.

Et scenarie var at "genbruge" og udnytte de bygninger og arealer, som måske med tiden bliver overflødige i Ry, når f.eks. virksomheder og lignende flyttede ud af byen. F.eks. rensningsanlægget, når det med tiden skal nedlægges osv. Måske Pressalit flytter sin fabrik længere væk fra byen.

Ry skal satse på naturen. Måske kan de 50 års gamle fredninger tages op til vurdering og byen kan udvikle sig nord om Knudsø, selvfølgelig med respekt for fredningen, men hvor der også kan placeres bebyggelser i de allerede eksisterende landsbyer. Knudsø kunne blive det nye omdrejningspunkt for Ry, nævnte de 2 arkitekter på konferencen som et muligt tredje scenarie.

Nogle af de ting, som også er i spil er togdriften til Ry. Hvordan vil fremtiden se ud, når togforliget slår igennem med tog udenom Ry. Kan Ry stadig bevare 1/2 times driften eller ?

I snart 50 år har Ry borgere haft ønsket om en svømmehal, og mange familier og seniorer efterspørger en sådan, så de ikke skal køre langt for at lære at svømme eller motionere, når Ry ligger midt i Søhøjlandet.

Rotary er en upolitisk organisation. Men derfor kan den lokale klub godt organisere et vælgermøde, så byens borgere kan blive klogere på, hvad politikerne tænker om fremtiden.

Torsdag den 14. oktober kl. 18.30 - 20.00 har klubben sat 4 lokale politikere stævne, hvor flere bejler til borgmesterposten.
Det er Frands Fischer - nuværende borgmester (S), Jens Szabo (V), Thomas Cordtz (K) og Claus Leick (SF).

Ry Rotary byder på kaffe og der er plads til 100 gæster.

Vel mødt.