Hæder til Rotary-folk fra Randers Søndre

Indsendt af Michael Sander den 4.9.2022
Fra venstre ses her Ea Bødker-Iversen, Henrik Wollesen, Stefan Kappel og Michael Sander. Foto: Torben
Tre medlemmer er tildelt en pris af Rotary International.

Tre medlemmer af Randers Søndre Rotary Klub er er tildelt prisen "International Service Award Recognition" af Rotary Internatioal.

Det oplyser Torben Folmer Bech, der er formand for foundation-udvalget i Randers Søndre Rotary Klub og desuden ansvarlig for klubbens pr-aktivitet og kommunikation.

De tre medlemmer er Henrik Wollesen, Stefan Kappel og Michael Sander, og det var klubbens præsident, Ea Bødker-Iversen, der forestod overrækkelsen.

"International Service Award Recognition" er en international pris, der gives til Rotary-medlemmer, som yder en uegennyttig indsats for at hjælpe mennesker i nød.

Randers Søndre Rotary Klub har besluttet at hjælpe en Rotary-klub i Uganda med at renovere en fødeklinik, der er i så kritisk forfatning, at gravide kvinder er bange for at komme ind på klinikken, når de skal føde.

Som Torben Folmer Bech forklarer:

- Derfor vælger de en alternativ behandling hos den lokale læge (heksedoktor). Dette forøger børnedødeligheden i området!

Det pågældende lokalområde har ca. 25.000 beboere, og der er kun den ene klinik. Til den nærmeste by er den en dagsrejse. Derfor kommer jordemødrene til landsbyen, hvor de bor et par uger på skift.

Lokalsamfundet søger hjælp hos Rotary til renovering af klinikken, så det igen bliver trygt at få behandling der, og få oplysning om den nødvendige familieplanlægning, som er utrolig vigtig i disse lokalsamfund.

Har været i Uganda

Ved prisoverrækkelsen sagde Ena Bødker-Iversen, at ikke alene har de tre medlemmer ydet en særlig indsats gennem planlægningen og oprettelse af tilskud fra Rotary Foundation, de har også selv besøgt fødeklinikken i Uganda for at hjælpe med påbegyndelsen af istandsættelsen.

Første del af renoveringen er nu færdig, og der arbejdes videre på den afsluttende del, så klinikken kan fremstå helt funktionel til foråret 2023.

Randers Søndre Rotary Klub holder sine ugentlige møder på Restaurant Tronborg. Tirsdag er den normale mødedag.