Aarhus Nordvestre Rotary Klub har skiftet navn!

Indsendt af Leif Sønderby den 4.10.2019

Aarhus Nordvestre Rotary Klub (ANVRK) blev stiftet i 1956, - i en tid hvor Rotaryklubbernes navne fortalte hvor klubbens medlemmer boede og kom fra.

Sådan er det ikke længere. Der er stor geografisk spredning af medlemmerne i de enkelte klubber, og det har ANVRK nu besluttet at tage konsekvensen af ved at ændre navnet til

AARHUS CONNECT ROTARY KLUB.

Ordet CONNECT er på vej ind i det danske sprog i betydningen ”forbinde, sammenføje, forene…” og passer fortrinligt ind i klubbens omfattende kursændring i retning af at være et større og bedre erhvervsnetværk, som vil være tiltrækkende for nye, yngre medlemmer. Aarhus vokser med ca. 5000 indbyggere hvert år, og når tilflyttede Rotarianere eller nye medlemmer skal vælge klub, tror vi ikke at de vælger ”Nordvestre”, hvis ikke de bosætter sig dér geografisk.

Bl. a.  er man også i gang med at afprøve ændrede mødetider. Klubben har hidtil afholdt møder fredage kl. 12.30-14, - et tidspunkt, som for mange erhvervsdrivende ikke er særlig hensigtsmæssigt. Halvdelen af møderne foregår nu kl. 17.00-18.30, som det er i mange andre Rotaryklubber. Det vurderes nu, hvorvidt alle møder skal foregå på dette tidspunkt. Klubbens møder er som udgangspunkt åbne for gæster udefra, så der vil også være større mulighed for, at gæster kan komme at overvære nogle af de mange interessante foredrag, som klubbens program byder på.

Klubbens kursændring får dog ingen indflydelse på den fremtrædende position, som klubben har i Danmark omkring det humanitære arbejde – primært i forhold til børn og unge – lokalt og rundt omkring i verden. Klubben er p.t. involveret i arbejdet omkring udsatte piger i Frydenlund og Bispehaven samt internationale projekter i Ukraine, Brasilien og Nepal. Siden 2003 har klubben - i samarbejde med andre Rotaryklubber – været involveret i projekter på tilsammen næsten 5 millioner kroner.

Der forestår nu – som hos virksomheder, der skifter navn – et større arbejde med at få det nye navn implementeret de steder, hvor det hidtidige navn har været anvendt.