50 års jubilæum i Nakskov RK

Indlæg i Distrikts Guvernørens månedsbrev.

50 årsjubilæum i Nakskov Rotary Klub.

Den 18. maj 2020, kunne den gamle Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub fejre 50 års jubilæum. Men på grund af Corona virussen, blev festlighederne udsat til den 12. september 2020.

Forhistorien til den nuværende Nakskov Rotary Klub er, at den 18. maj 1970 blev Nakskov-Ravnsborg Rotary klub charteret af den på det tidspunkt store Nakskov Rotary Klub. Herefter var der to klubber på Vestlolland.

Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub har fra starten haft et særligt Rotary miljø, med varierende mødeaktiviteter med gode indlæg og oplæg til diskussioner. Desuden har der i klubben, efter møderne været et rigt og hyggeligt klubliv, som stadig findes i klubben.

I efteråret 2017 blev Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub forespurgt om, det var muligt at Nakskov Rotary Klub kunne blive lagt ind under Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub. Hen over efteråret mødtes repræsentanter for de to klubber og pr. den 1. januar 2019 blev fusionen en realitet. Navnet på den fusionerede Rotary Klub, blev herefter Nakskov Rotary Klub. Det skal lige nævnes her, at selvfølgelig i festlighedernes navn fejrede vi den gl. Nakskov Rotary Klub 90 års jubilæum.

Den 12. september 2020 fejrede Nakskov Rotary Klub (tidligere Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub) 50 års jubilæum.

Jubilæumsfesten blev holdt på den hyggelige Skovridergaard i Nakskov. I dagens anledning deltog Distrikts Guvernør Per Nøddebo Nielsen og hustru.

Kl. 18.00 var gæster med ledsager indbudt til at møde ind til en velkomstdrik (Floralba Prosecco DOC, extra Dry) og snaks. Efter en halv times tids gik selskabet til bords, og præsident Henrik Petersen bød velkommen, gav informationer om aftenens program og kunne herefter overgive ansvaret til aftenens show- og toastmaster Per Karstensen.

Efter en velkomstsang, kunne personalet servere første forret (Pocheret Pighvar, med lækkert tilbehør og en Pierres Blanches, 2019 – Chardonnay – Vin de Pays d’Oc, hvidvin til), lige efter blev anden forret serveret (Avocado Tartar).

Første taler på podiet har klubbens præsidens Henrik Petersen, der talte til selskabet. Efter præsidentens tale, havde han den fornøjelse, at kunne overrække Erik Kofod en anderkendelse. Erik Kofod, der fik tildelt en Poul Harris med 3 safirer anderkendelse, for sit store arbejde i klubben gennem de sidste 50 år (var en af medstifterne af klubben). I øvrigt var Erik Kofod klubbens første præsident. En fin tale med masser af humør.

Aftenens festtale blev holdt af netop Erik Kofod, hvor Erik Kofod kom ind på sit liv i Rotary og ikke mindst oprettelsen af Nakskov-Ravnsborg Rotary Klub. Under festtalen blev der sunget en sang, skrevet til lejligheden af Erik Kofod. En flot festtale.

Nu kunne hovedretten serveres (Oksemørbrad med Sauce Bordelaise, igen lækkert tilbehør og en Stark-Condé Syrah, 2014 – Stellenbosch, rødvin til).

Næste taler på podiet var vores Distrikts Guvernør Per Nøddebo Nielsen. Per Nøddebo Nielsen kom ind på historien om Nakskov by, fra 1266 som købstad og historikken i at være rotarianer. En fin tale til klubben og gæsterne.

Aftenens overraskelse (for præsidenten), her kunne Per Nøddebo Nielsen, overrække endnu en anderkendelse og denne gang gik den til vores præsident Henrik Petersen. Henrik Petersen, fik tildelt sin Poul Harris anderkendelse, for sit engagement i klubben. Henrik Petersen har igennem sit 30 årige medlemskab været med til at sætte sit præg på klubben, samt at have posten som præsident for tredje gang.

Ikke en jubilæumsfest uden underholdning og til dagen havde vores toastmaster arrangeret Anders Lassen, tryllekunster og manipulator og her blev gæster kørt rundt i alle verdens hjørner. Underholdning, hvor der blev stillet flere spørgsmål, end svar givet.

Talen til damerne blev holdt af Palle Christensen. I talen, der blev holdt i en munter tone, uddeltes ros og ris til begge køn.

Sluttelig kunne desserten serveres. Her fik vi serveret en Creme Brulée, med bagt blomme, hvid chokolade, madelkrokant og hjemmelavet vaniljeis (dessertvinen var Vista Alegre – 10 Years Old Medium Dry White, portvin).

De sidste ord fra præsidenten, blev en afrunding på aftenen, samt en stor tak til et mangeårigt medlem af Rotary, Knud Erik Rasmussen, fra den gamle Nakskov Rotary Klub. Knus Erik Rasmussen blev medlem af klubben i 1959, har for sit store arbejde i klubben, modtaget en Poul Harris med en safir.

Aftenens toastmaster Per Karstensen, kunne nu slutte sit ansvar og bede forsamlingen om at synge den omdelte velbekommesang og herefter om at bevæge sig ind i det tilstødende lokale, hvor der blev serveret kaffe/the & kransekage og serveret cognac eller likør. Under kaffen blev der spillet salonmusik.

Kl. 02.00, blev der serveret natmad, og traditionen tro var det hjemmelavet rullepølse, leverpostej, frikadeller og kold kartoffelsalat, samt dejlige revelsben.

Jubilæet blev fejret på festlig vis, af medlemmer med ægtefæller, efter Corona forskrifterne, trygt og sikkert. En uforglemmelig aften i et muntert og festligt selskab, stor ros til arrangørerne fortæller Palle Christensen.

Erik Kofo